Max Skladanowsky från Tyskland kom att spela in den första filmen i Sverige. Det är en liten komisk filmsketch som spelades in utanför Skansens nuvarande entré 1896. Filmen hade titeln Komische Begegnungen im Tiergarten zu Stockholm, det vill säga ungefär, Komiska förvecklingar på Djurgården i Stockholm.
På Filmarkivet.se finns rörliga bilder från åren kring sekelskiftet 1900. Projicerade rörliga bilder förevisades för första gången för betalande publik i Paris i december 1895. Parisare vallfärdade för att ta bröderna Lumières uppfinning i betraktande och förundrades över vad de såg.
I den svenska Fotografisk tidskrift rapporterades att de rörliga bilderna ”visas på en liten teater och föreställningen räcker endast tjugu minuter. Men inom denna trånga ram och denna korta tidsrymd ser man en hel värld draga förbi sig. Icke döda bilder, utan lif och rörelse, en värld, som lefver och rör sig alldeles som i verkligheten. [Det] kommer ett järnvägståg, lokomotivet röker, lokomotivföraren stiger af, [och] de ankommande strömma in på bangården.”
Att dåtidens publik skall ha blivit rädda för detta framrusande tåg är en filmhistorisk myt. Innan 1895 hade de under många år roat sig med att titta på projicerade laterna magica-bilder och stereobilder, storögt beskåda panoramabyggnader eller komiska bildsekvenser i små tittskåp.
Som de senaste årens stumfilmsforskning visat bör filmen mediehistoriskt betraktas som ett medium bland många andra i tidens visuella och teknologiska kultur. Filmens historia börjar alltså inte bara på en parisisk boulevard en decemberdag 1895, utan tidigare och på olika platser.
Bröderna Lumière var inte ensamma att göra film under 1890-talet. I Tyskland producerade Max Skladanowsky flera kortfilmer, vilka ofta var baserade på äldre variétenummer. Innan Skladanowsky började att förevisa och spela in film, hade han och hans bror turnerat Europa runt och uppträtt i olika variétesammanhang med bland annat förevisningar av ljusbilder.
Skladanowskys rörliga bilder kom att komplettera dessa förevisningar, och i Tyskland var de först med att visa rörliga bilder på Wintergartens scen i Berlin i november 1895. Skladanowsky förevisade alltså projicerade rörliga bilder för en betalande publik en månad tidigare än bröderna Lumière!