För skolan Att leva tillsammans

För årskurs 1-6 i samhällskunskap, geografi, historia och religion.

Hur levde vi i det här landet på 1900-talet? Hur såg vi ut? Hur bodde vi? Hur såg bilarna, tunnelbanan och telefonerna ut? Här går vi på upptäcktsresa i det svenska 1900-talet och kikar på exempel på vardagsliv, lekar och traditioner som fanns här i landet för länge sedan. Vad har förändrats och vad finns kvar idag?

För läraren

Rubriken till detta tema har vi tagit från ett av de centrala innehållen i undervisningen i samhällskunskap, historia och geografi för årskurs 1-6: Det handlar om att leva tillsammans. Här riktar vi oss till årskurs 1-6 och föreslår ett antal filmer som syftar till att väcka nyfikenhet och reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar.

För årskurs 1-3 föreslår vi ett antal filmer som handlar om traditioner och lekar och hur barn hade det på 1900-talet.

För årskurs 4-6 föreslår vi ett par sinsemellan mycket olika filmer om att leva tillsammans under 1900-talet. De handlar om badliv, en exemplarisk skola, sopor, vad vi äter och dricker och hur vi städar. Filmerna gör intryck av att vilja uppfostra oss och göra oss till ansvarsfulla medborgare. Kan man kalla dem för propaganda? Hur mycket på sin vakt bör man vara när man ser gamla filmer?

För årskurs 1-3

Visa de här filmerna för dina elever:

Film 1: Tomten kommer (1946, 2 min). Det är egentligen en reklamfilm för rakblad, men den är ganska typisk i sin ålderdomliga julstämning, med de förväntansfulla små barnen som svarar artigt på jultomtens fråga. Prata med dina elever om jul och traditioner och ställ några frågor om filmen:

  • Att fira jul är en tradition som egentligen inte är särskilt gammal. Den har bara funnits i Sverige i cirka 100 år. Varför firar man jul?
  • Varför kommer tomten med paket?
  • Det finns många traditioner. Nämn några andra som är viktiga för er och era familjer.
  • Vet ni vad animerad film är? Eller tecknad – för den här filmen är faktiskt helt och hållet tecknad för hand. Den är gjord innan det fanns datorer. Film består av 24 bilder i sekunden så för en tecknad film på 2 minuter blir det 2 880 teckningar.

Film 2: Indianer och blekansikten (1945, 10 min.)

Stickan är en liten kille som längtar ut på landet på sommaren. Men hans mamma och pappa har inte råd. Men så får han plats på Solstickans barnkoloni, en barnkoloni sponsrad av tändstickan Solstickan. ”Blekansiktet” Stickan kommer ut i naturen och bada och leka indianer med de andra barnen. Filmen är en informationsfilm så att fler barn kan få åka på barnkoloni istället för att behöva tillbringa somrarna i stan. (Fotografen är fotograferad av Sven Nykvist, som senare skulle bli Sveriges mest världsberömde filmfotograf.)

Ställ några frågor om filmen efteråt:

  • Det här är en film om vad barn gjorde på somrarna förr i tiden. Vilka lekar känner ni igen?
  • Varför måste Stickan vara kvar i stan under sommaren?
  • Hur åker barnen ut till kollot? Har någon av er åkt med en skärgårdsbåt? Sådana finns fortfarande.
  • Vad får Stickan göra när han kommer ut till kollot?
  • Vad berättar han för flickan i slutet av filmen?

Film 3: Kjell Walter Sohlbergs samling nr 09 (1955, 4 min.)

En lärare i Tanum filmar sina elever som bygger modellflygplan. Filmen är en så kallad amatörfilm och har inte visats på bio, som många av de andra filmerna här. Amatörfilmerna var motsvarigheten till vår tids Youtube-klipp, förutom att filmerna vanligtvis bara visades hemma för den närmaste kretsen, mot en vit vägg eller ett uppspänt lakan. Den här filmen visades säkert läraren för sina elever i skolan.

Filmen har inget ljud så du kan låta dina elever kommentera filmen fritt medan ni tittar:

  • Hur ser ni att det här är en gammal film? Hur gammal tror ni den är? (Låt eleverna gissa!) Känner de någon som kan ha varit med i en sådan här film, någon som var typ tolv år 1955?
  • Modellflygplan var ett stort fritidsintresse för främst killar förr i tiden. Är det någon av dina elever som håller på med modellflyg idag?

Text: Louise Lagerström, filmskribent, 2010. Redigerad: Mikael Kindblom, filmpedagog och filmhistoriker, 2020

Diskussionsfrågor

För eleverna

För årskurs 4-6

Följande filmer berättar om vardagslivet tillsammans i Sverige under 100 år. Välj ett par av de här filmerna och förbered genom att läsa om filmerna och vad de handlar om. Se sedan filmerna tillsammans i klassrummet och använd diskussionsfrågorna.

Film 1: Badlif i Mölle (1911, 10 min.) Det finns massor av filmer som handlar om badande svenskar – runt 100 stycken här i Filmarkivet.se. Bad kan till och med sägas vara ett typiskt svenskt filmtema. Den här filmen är över 100 år gammal och det är en stumfilm med nyskriven musik. Filmen gjordes samma år som den svenska filmcensuren bildades.

Diskussionsfrågor:

  • Var ligger Mölle? Är det en välkänd badort?
  • Hur är folk klädda? Hur beter sig folk på badstranden?
  • Ta reda på vad som ansågs vara ”osedligt” vid tiden för den här filmen. Vad är filmcensur och varför tror ni den behövde bildas? Har vi filmcensur idag?
  • Varför tror ni badandet syns så ofta i svensk film?
  • Vad ser ni för likheter mellan badliv idag och badliv för 100 år sedan?

Film 2: När vi sitta i vår bänk (1946, 28 min.) Filmen är en jubileumsfilm till minne av 100 år av svensk folkskola. Skolan som man filmat i heter Eriksdalsskolan och finns än idag i Stockholm.

Diskussionsfrågor:

  • Den här skolan var alldeles ny när filmen gjordes. Stilen den är byggd i kallas funkis – funktionalism. Vad kännetecknade funkisstilen?
  • Lägg märke till att flickor och pojkar har gemensam gympa fram till och med årskurs 4 – och de har samma klädsel: bara byxor, inga tröjor. Vad tycker ni om det? Varför gjorde man så, tror ni?
  • På den toppmoderna skolan fanns simbassäng, verkstäder för syslöjd, metallslöjd och träslöjd och välutrustade kök för både skollunch och hemkunskap. Berätta lite vad vi får se eleverna göra i dessa klassrum.
  • Och så finns det ”vilsängar för de som behöver fylla lungorna med frisk luft”. Vilka var de?
  • I slutet av filmen får vi se skolans kör och orkester i en solig skolavslutning med den svenska fanan vajande i svart-vitt. Hur ser barnen ut? Vad ger den här filmen för intryck? Skulle du vilja gå i den här skolan?

Film 3: Flytande frukt (1954, 9 min.) Obs: Den här filmen är i färg men är inte restaurerad – det är därför en del färger ser så konstiga ut.

Diskussionsfrågor:

  • Vad är flytande frukt för någonting? Vad kallar vi det för idag?
  • Vad använder filmen för argument för att få publiken att använda ”flytande frukt”?
  • Det sägs i filmen att ”flytande frukt” är en idé från USA. Tänk efter lite på andra drycker från USA som vi vant oss vid sedan länge tillbaka. När kom coca cola till Sverige?
  • Är fruktjuice något som anses nyttigt och bra idag?

Film 4: Lever Lort-Sverige? (1959, 14 min)

Den här filmen handlar om smuts och sopor och hur det kan se ut i svenska hem och på olika arbetsplatser. Filmen förespråkar ett antal åtgärder, som att städa och måla om och organisera om platser där det lätt blir smutsigt.

Berättarrösten tillhör Olof Thunberg som var en välkänd skådespelare – särskilt känd för sin röst. Känner ni igen den? Det är Bamses röst – Bamse från den gamla tv-serien och filmerna. Olof Thunberg var också miljöaktivisten Greta Thunbergs farfar. I filmen får vi se även se Greta Thunbergs farmor och bilder från familjen Thunbergs hem.

Tips: det finns också filmer i Filmarkivet.se om toaletter och badrum. Leta efter dem i sökfunktionen.

Diskussionsfrågor:

  • Beskriv några av de platser vi får se i filmen – före och efter att de har städats och fräschats upp. Beskriv till exempel bakgården till mataffären, soptunnorna på gården, badrummet, skafferiet, utedasset.
  • Ni har säkert hört uttrycket ”hel och ren”. Ordet ”hygienisk” används flera gånger i filmen. Vad betyder det? Filmen kallar sig för ett ”indignationsreportage” – vad betyder det?
  • Varför är det så viktigt att hålla rent? Vems ansvar är det – enligt filmen?
  • I filmen pratas det om ”Lort-Sverige”. Ta reda på mer om Lubbe Nordström och hans debattbok som hette just Lort-Sverige.
  • Hur tycker filmen att man ska göra med sopor?Ta reda på hur sophämtningen fungerar där du bor.
  • Vem är det som ska ansvara för att samhället hålls rent och snyggt? Är de sophämtarna eller du och jag?

Film 5: Husmors filmer 1971 (c:a 15 min, spola förbi möbelputs och kaffereklam mellan 4 min. in i filmen fram till 7.30 min. och se sedan till och med inslaget om toasitsar som tar slut vid 18 min.)

Filmen ingår i en lång serie bestående av reklam och samhällsinformation som hette Husmors filmer. Husmors filmer visades gratis på bio – det har ju alltid varit förbjudet med reklam i Sveriges Television. Husmors filmer riktade sig till husmödrarna – alltså de kvinnor som var hemmafruar. Varje avsnitt hade en kändis som programledare. I detta avsnitt är det sångaren Thore Skogman.

Diskussionsfrågor:

  • Hur gör filmens husmor när hon ska laga sufflé? Hur gör ni när ni ska leta rätt på ett recept?
  • Känner ni igen någon av de produkter som presenteras i detta avsnitt av Husmors filmer?
  • Sköljmedelsreklamen är enkel men effektiv. Hur är den gjord? Hur slutar den?
  • Vad sägs i filmen om bröd? Varför ska man äta bröd? Hur mycket bröd ska man äta och är det verkligen nyttigare med mörkt bröd än vitt?
  • Husmors filmer handlade mycket om att sälja en livsstil. Ser hemmen fina ut? Tycker ni maten ser god ut? Är kläderna snygga som Thore och ”demonstratrisen” bär i filmen?

Varför riktar sig Husmors filmer bara till kvinnor?

Visar 1-0 av 0 filmer