Huvudtema Filmhistoria

Tema Svenska kortfilmsklassiker i digitaliseringens tidevarv

Merparten av det svenska filmarvet består av kortfilmer. I takt med att de restaureras digitalt av Filminstitutet kan många av dem publiceras på Filmarkivet.se. Verk som tidigare har varit undanskymda och bortglömda kan nu upptäckas på nytt. I det här temat har Filmarkivet.se samlat verk av bland andra Arne Sucksdorff, Mimi Pollak, Birgitta Jansson och Jonas Odell.

(I temat finns fler filmer publicerade än vad som nämns i texten, totalt 56 digitaliserade filmer)

När filmbranschen övergick från analog till digital visningsteknik i början av 2010-talet gick det snabbt. På bara några få år var den omvälvande förändringen ett faktum. Ny film började produceras och distribueras digitalt och visningstekniken följde snabbt efter. Redan kring 2013 var de flesta biografer i Sverige digitaliserade och majoriteten av dem gjorde sig av med sina 35 mm-projektorer. Möjligheterna med spridning av digital film var nu enorma. Samtidigt fanns hela filmhistorien, över hundra år av film från hela världen, producerad och bevarad på analog filmbas. Filmarvsinstitutioner världen över insåg att deras samlingar måste digitaliseras för att publiken skulle kunna ta del av filmhistorien.

I utvecklingen av digital film uppstod också ett skriande behov av att kunna bevara det analoga filmmaterialet. För att fortsätta kunna ta hand om de första hundra åren av film måste analog utrustning och kompetens säkerställas, även om den kommersiella analoga branschen stängde ner. För det digitala kan inte ersätta det analoga fullt ut. De analoga filmkopiorna är original, likt museala föremål, som måste finnas som referens för framtida kopior och format. Utan analoga kopior och projektorer kan varken forskare eller publik uppleva filmens första hundra år i original. Båda formaten måste därför på sätt och vis leva parallellt även i framtiden.

Regeringen anslog 40 miljoner kronor till Filminstitutet 2013 för att under en femårsperiod påbörja digitaliseringen av det svenska filmarvet, som består av över 10 000 filmer. Med en stab för scanning, ljussättning, ljudläggning, restaurering och mastring byggdes det upp en högkvalitativ digital restaureringsverksamhet. Digitala redigeringsverktyg är kraftfulla och möjligheten att manipulera ljud och bild är närmast oändliga, och för att hitta ett slags standard togs etiska riktlinjer fram. Riktlinjerna beskriver vilka förändringar av ljud och bild som kan utföras och vilka som bör undvikas i den digitala bearbetningen av filmerna. Målet är att den digitala versionen av en film ska återge ursprungsversionen så långt som detta är möjligt och som resurserna tillåter. Dessa riktlinjer överensstämmer med den internationella filmarkivfederationen FIAF:s ”Code of Ethics”.

Varje år väljer ett redaktionsråd ut ett antal filmer, med så stor bredd som möjligt – från stumfilmstiden fram till 2010-talet, film för barn och vuxna, långfilm och kortfilm, spelfilm, dokumentärer, animation och experimentfilm. Urvalsarbetet ger tillfälle att se över filmhistorien med nya ögon. Verk som tidigare har varit undanskymda och bortglömda kan återupptäckas, filmer som i stort sett varit omöjliga att se kan spridas på nytt. Syftet med arbetet är just att filmerna ska bli tillgängliga för allmänheten, i hög kvalitet. Genom samarbeten med rättighetsinnehavare och distributörer görs filmerna tillgängliga på bio, för streaming och i tv. År 2019 beslutade regeringen att finansieringen av digitaliseringen av filmarvet skulle bli permanent.

Kortfilmsklassiker på Filmarkivet.se

Merparten av det svenska filmarvet består av kortfilmer och vartefter de restaureras digitalt kan många av dem publiceras på Filmarkivet.se. Tillsammans ger de en bred bild av den svenska kortfilmshistorien. Här finns filmer som Mamma gör revolution (1950) av Mimi Pollak (1903–1999), i vilken hon med åskådlig tydlighet ifrågasätter hemmafruns situation. Pollak var en uppburen skådespelare i en rad filmer under hela 1900-talet, men hon regisserade endast en långfilm och två kortfilmer. I Att döda ett barn (1953), efter en novell av Stig Dagerman, skildrar Gösta Werner (1908-2009) med iskall skärpa hur människors liv förändras för alltid i samband med en tragisk bilolycka. I bjärt kontrast till Werners film finns också den charmiga, färgsprakande musikalen Torget (1960), regisserad av Per Gunvall (1913–1995) och med stjärnor som Lill-Babs och Monica Nielsen samt med kostymer av Gunilla Pontén.

Genom andra kortfilmer går det att fördjupa sig i olika filmskapare och genrer. Arne Sucksdorff (1917-2001), en av Sveriges främsta dokumentärfilmare genom tiderna, rörde sig mellan det dokumentära och det fiktiva, ofta med naturen i fokus och med barn i ledande roller. Här finns flera av hans karaktäristiska naturfilmer, men även Uppbrott (1949) med Katarina Taikon i huvudrollen och Människor i stad (1947), som utspelar sig i Stockholm och blev den första svenska filmen att vinna en Oscar.

Den första svenska animerade filmen kom redan 1915 och därefter har produktionen varit rik, tekniken har utvecklats och resultaten har ofta varit framgångsrika. Bland de senare filmerna finns bland andra Jonas Odells (f. 1962) filmer att se, däribland Aldrig som första gången (2006) i vilken han mästerligt blandar dokumentära berättelser med animationer. Även föregångaren Birgitta Janssons (1944–1985) banbrytande Semesterhemmet (1981), där hon på ett liknande sätt växlar mellan leranimation och dokumentära historier, finns att ta del av.

För den som vill botanisera bland personporträtt finns också mycket att se, till exempel filmer om och med Monica Zetterlund och Mai Zetterling. Sist men inte minst bör reklamfilmen uppmärksammas bland kortfilmsklassikerna. Reklamfilmen går ofta hand i hand med fiktionen. Filmskaparna Ingmar Bergman och Roy Andersson är bevis på detta. Med reklamfilm har de inte bara kunnat försörja sig och finansiera sina spelfilmer utan också experimenterat och utvecklat sitt filmspråk, och med tiden har reklamfilmerna blivit små verk i sig.

Vi befinner oss fortfarande i en övergångsperiod i filmhistorien. Tekniken har förvisso blivit digital, men den stora mängden film är fortfarande analog. De filmer som finns tillgängliga att se digitalt är alltför få för att göra filmhistorien rättvisa. Samtidigt möjliggör digitaliseringen spridning av film i en helt annan omfattning än tidigare, och den har gett oss chansen att omvärdera och återupptäcka vår historia. Precis så som framtiden förhoppningsvis kommer att utforska den tid som vi lever i just nu.

Författare: Lova Hagerfors, tidigare chef för Tillgängligt filmarv och Cinemateket, (2022).

Lästips:

  • Binder, Michael, A Light Affliction: A History of Film Preservation and Restoration (USA: Lulu, 2014)
  • Fossati, Giovanna, From Grain to Pixel: The Archival Life of Film in Transition (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2009)
  • Meden, Jurij, Scrathes and Glitches: Observations on Preserving and Exhibiting Cinema in the Early 21st Century (Wien: Austrian Film Museum, 2021)

 

 

 

 

Visar 1-20 av 56 filmer

Aldrig som första gången!

Aldrig som första gången! 2006 / 16 min

Fyra vitt skilda historier om första ...

En kvinna med långt mörkt hår, böcker i bakgrunden.

Majn harts gehert tsum tatn 1999 / 5 min

My heart belongs to daddy - samma gamla ...

Mai Zetterling under intervju i sitt hus i södra Frankrike 1984, bergslandskap i bakgrunden.

Möte med Mai 1996 / 10 min

Mai Zetterling intervjuas sommaren 1984 ...

En tecknad apa tillsammans med fyra numrerade robotar och ett diagram uppe till höger i bild (animation).

Här är karusellen 1994 / 8 min

En spännande resa genom filmhistorien ...

Två unga pojkar inomhus i svag belysning med en ljuskälla i förgrunden.

I natt går jorden under 1994 / 30 min

Pojkarna Johan och Ove är bästa ...

En man och en kvinna sitter i en stor fåtölj, mannen häller upp öl ur en flaska i kvinnans glas.

Preppens - Paret 1987 / 1 min

Ett av många exempel på Roy Anderssons...

Silhuett av huvud med spikar i skallen framför ett stort fönster, himmel i bakgrunden.

Spik-Bebis 1987 / 14 min

Spik-bebis bor i en lagerlokal. Han ...

En vuxen man ligger i en spjälsäng, bredvid står ett äldre par med en födelsedagstårta med tända ljus.

HSB - Spjälsängen 1985 / 1 min

Inspelad i scenografi uppbyggd i Roy ...

Ett tiotal människor i ett vardagsrum rättar sina lottokuponger framför en tv.

Lotto - Familjen 1985 / 1 min

Den naturalistiska stilen från till ...

En mamma på besök på en läkarmottagning tillsamman med sin skadade son har lagt upp sedlar på en brits och letar efter fler i sin handväska noga övervakade av en läkare och en sjuksköterska.

Varför ska vi bry oss om varandra? 1985 / 2 min

Varför ska vi bry oss om varandra? är ...

Ett bröllopspar sitter i en röd bil utanför en kyrka, ett tjugotal bröllopsgäster står runtomkring.

Trygg-Hansa - Bröllopet 1982 / 1 min

Bröllopet är ett exempel på hur Roy ...

Hägringen

Hägringen 1981 / 39 min

Filmkooperativet Cinecos ...

Semesterhemmet

Semesterhemmet 1981 / 13 min

Banbrytande animerad dokumentär där ...

Jordmannen

Jordmannen 1980 / 27 min

I Muammer Özers film representeras ...

Vill du följa med mig Martha?

Vill du följa med mig Martha? 1980 / 25 min

Tensta filmförenings tredje film på 16...

Två män badar skumbad i samma badkar.

Bögjävlar 1977 / 21 min

En dokumentär gjord av homosexuella ...

Trygg-Hansa - Glasrutan

Trygg-Hansa - Glasrutan 1977 / 1 min

Bland Roy Anderssons över 300 ...

Monos

Monos 1974 / 18 min

Monos är Tensta filmförenings ...

Närbild av en kvinna i halvprofil klädd i gul kappa och som håller sina glasögon i vänster hand (Evabritt Strandberg).

Sanningen om nya Anna Susanna 1967 / 20 min

En färgstark och satirisk kortfilm där...

Dansen kring Guldbaggen

Dansen kring Guldbaggen 1964 / 6 min

Dansen kring Guldbaggen spelades in ...