Torget Filmarkivet.se — Hundra år i rörliga bilder
För att se filmer på Filmarkivet.se behöver du en webbläsare som stöder HTML5/MP4 eller Flash/javascript.

Torget (1960)

En serie sketcher och visor, som i modernistisk crazybetonad stil skildrar ungdomen.

”Vi har ett gemensamt, vi är unga och har många ansikten”. Så säger berättarrösten i Torget. Filmen är något så ovanligt som en färgsprakande novellfilmsmusikal om ungdom och spelades in1959 och den fick sin premiär året efter. Den tidens främsta nöjesprofiler återfanns både framför och bakom kameran, till exempel en trulig tuggummituggande Lill-Babs, en kärlekstörstande Monica Nielsen, Yngve Gamlin som håller föredrag om tuffhetens historia, Benny Bailey som lär ut hur man spelar trumpet, Barbro Hörberg som sjunger om tradiga serietidningsfigurer, samtliga uppklädda av Gunilla Pontén.

Torget var en beställningsfilm från KF (Kooperativa Förbundet). Gunilla Pontén valde kläder från KF:s sortiment. För regin stod flitige Per Gunvall – med hela 68 regiposter i Svensk Filmdatabas. De flesta av dem är beställningsfilmer, men Gunvall regisserade även en handfull långa spelfilmer, till exempel den allra första filmen om Pippi Långstrump (1949) och en i den mycket populära Lilla Fridolf-serien, Lilla Fridolf blir morfar (1957).

Ett knippe sånger av Olle Adolphson, Owe Thörnqvist, Beppe Wolgers och Lars Forsell framförs i filmen. Den mest kända, Mitt eget land, sjungs av Monica Nielsen. Tre år innan den första gången hördes på skiva, då av kompositören själv, Olle Adolphson. Det tog femtio år från det att Monica Nielsen framförde sången i filmen tills hon gjorde en insjungning av den på ett album.

Många jazzmusiker från USA fann i Sverige en bättre möjlighet att utföra sitt yrke än i hemlandet. Det hände att svensk film fångade upp dessa musiker. Till exempel gjorde Quincy Jones filmmusiken till Arne Sucksdorffs Pojken i trädet (1961), Dexter Gordon hade en roll i Stig Björkmans debutlångfilm Jag älskar, du älskar (1968). I Torget får vi möta trumpetaren Benny Bailey, född i Cleveland, Ohio, i sin enda filmroll. Hans trumpettoner avslutar visan Mitt eget land.

Yngve Gamlin var en Sveriges absoluta främsta nöjesprofiler i Sverige under några decennier av 1900-talets andra hälft. Han var regissör, skådespelare, manusförfattare, scenograf med mera och mycket flitig i svensk film. Bland annat gjorde han kortfilmen Dansen kring Guldbaggen (1964) om den allra första Guldbaggegalan. I Torget är han ansvarig för scenografin men syns också framför kameran som docent i tuffhet.
Förutom ovan redan nämnda så förekommer sångaren och skådespelaren Svenerik Perzon, sångerskan Monika Lind (för övrigt Peter Jöbacks mor), Torsten Wahlund (som bland annat spelade Malins fästman i Såltkråkan-filmerna).

Filmen restaurerades och digitaliserades 2014 och fick sin nypremiär samma år i Bio Victor i Filmhuset med medverkan av Gunilla Pontén, Monica Nielsen och Owe Thörnqvist.

  • Kategori Kultur och nöje
  • Tema Lill-Babs
  • Längd 37 minuter
  • Medverkande Monica Nielsen, Svenerik Perzon, Barbro "Lill-Babs" Svensson, Yngve Gamlin, Barbro Hörberg, Torsten Wahlund, Marie Ahlstedt, Lilian Bergquist, Monica Lind, Maud Elfsiö, Katarina Ericson, Tommy Jacobsson, Benny Bailey, Katarina Ericson, Gunilla Roemke, Owe Thörnqvist
  • Regi Per Gunvall
  • Foto Kalle Bergholm
  • Musik Charles Redland,Georges Brassens,Olle Adolphson
  • Produktionsbolag Svenska AB Nordisk Tonefilm
  • Produktionsland Sverige
  • Utgångsmaterial 35 mm, normalbild (1,37:1), optisk mono, färg
  • Arkiv Svenska Filminstitutet
  • Läs mer om filmen i Svensk Filmdatabas

Tema Lill-Babs

Lill-Babs och filmen

”Gevalia!”, utropar Lill-Babs i en reklamfilm från 1963. Filmen, som pågår i en minut och innehåller 37 klipp, varvar interiörer med exteriörer. Det är uppenbart att den är påkostad med specialskriven musik, sex klädbyten och med en sångerska i huvudrollen som på bara några år blivit en av Sveriges mest folkkära artister. Lill-Babs blev – om uttrycket tillåts – vår kaffeböna nummer ett vid denna tid.

Under 1950- och 60-talen blev många av våra populäraste artister synonyma med kända varumärken. Alice Babs sjöng om Toy, Owe Thörnqvist skaldade om ”Killar med sprätt i gillar Mazetti”, medan Yvonne Lombard hummade fram ”mmm… Marabou”. I Lill-Babs fall handlade det om Gevalia-kaffe som tre år efter tillkomsten av reklamfilmer med henne var den kaffesort som det dracks mest av i Sverige. Lill-Babs förtjänst? Kanske. Men det var inte bara i reklamfilmer hon framhöll kaffets förtjänst. År 1961 spelade hon in en reklamskiva med Putte Wickmans storband som fick namnet ”Kaffe Calypso”.

Samma år som Barbro Svensson, eller Lill-Babs som hon alltid kallades, debuterade på skiva med ”Min mammas boogie” spelade hon in en reklamfilm för Pepsodent. Året var 1954 och att Lill-Babs var en säker artist redan då kan vi konstatera. Tillsammans med en pyjamasklädd balett, som för tankarna till den amerikanska 50-talsfilmen Pyjamasleken (The Pajama Game, George Abbott, Stanley Donen, 1957), sjunger hon att ”hinnan den gula försvann som ett skott”. Det var tjugo år innan Björn Borg – med tennisracket i hand – i en reklamfilm uppmanade oss att borsta bort den gula hinnan med Pepsodent.

Ett mellanting mellan reklamfilm och musikal är filmen Torget (Per Gunvall, 1960) som var en beställningsfilm för KF (Kooperativa förbundet). I filmen medverkade Lill-Babs som trulig ung tjej som så småningom blommar upp då hon får sjunga om Charleston tillsammans med Owe Thörnqvist. Ett helt batteri av dåtidens unga skådespelare och musiker syns i filmen, till exempel Monica Nielsen, Barbro Hörberg och Benny Bailey. Gunilla Pontén hade valt ut kläderna till denna färgglada film, digitalt restaurerad 2013.

Flitiga Lill-Babs medverkade under en tioårsperiod i fyra tyska och sex svenska långfilmer, varav tre tillsammans med komikerparet Carl-Gustaf Lindstedt och Arne Källerud. Trion hade gjort succé i revyer på Stockholms teatrar och föreställningarna flyttades framgångsrikt över till film. Svenska Floyd (Börje Nyberg, 1961) var en av de mest populära och i samband med att filmen spelades in, bland annat i Cannes, passade även Lill-Babs på att svassa på Croisetten i en reklamfilm för Lux-tvål. Så småningom lämnade Lill-Babs kaffet, tandkrämen och tvålen och var såväl värdinna som sjöng om frukt i Husmors filmer våren 1975 (Rune Hagberg m.fl., 1975).

När Filmarkivet.se fyllde ett år, 2012, var Lill-Babs tillsammans med Yvonne Lombard och Roy Andersson gäster i Filmhuset, där de hyllades för sina insatser att göra den svenska reklamfilmen roligare, snyggare och mer lustfylld.

Jan Göransson, redaktionen, Filmarkivet.se, 2022.

Lästips:

  • Blomkvist, Mårten, ”Roy Andersson” https://www.filmarkivet.se/theme/roy-andersson/
  • Bromé, Lotta, Barbro (Halmstad: EA, 2013)
  • Svensson, Barbro och Anna Wahlgren, Lill-Babs – hon är jag: Minnen av ögonblick (Höganäs: Bra Böcker, 1996)

 

    Vet du något mer om denna film?

    Skicka gärna informationen till oss, så kontaktar vi dig om vi har några ytterligare frågor. Tack på förhand!