A bird’s eye-view of Sweden Filmarkivet.se — Hundra år i rörliga bilder
För att se filmer på Filmarkivet.se behöver du en webbläsare som stöder HTML5/MP4 eller Flash/javascript.

A bird’s eye-view of Sweden (1933)

1. Vildgäss kommer flygande. Gäss på marken. Storkfamilj på skorsten. Två barn betraktar gässen i luften. Skånsk slätt. Lövskog. Kattegatt. Marstrand. Flygbild av Visby. Väderkvarnar på Öland. Hästar på Alvaret. Borgholms slottsruin. Göta kanal. Trollhättans slussar. Flygbilder av Stockholms innerstad. Segelregatta på Mälaren. Herrgård i Roslagen. Flottbro i Dalarna. Björkskog. Fors. Forsmobroarna. Skog. Fjäll. Boliden / Rönnskär. Skidåkare i fjällen. Samer bland dvärgbjörkar. Timmersortering. Bondgård med brunn. Dalagårdar i Mora. Kyrkointeriör. Hällristningar. Stenhuggeriarbete
Sápmi på film och TV: En resa genom Sverige där Sveriges natur, kultur, design, fritidsaktiviteter, sevärdheter, slott, industrier, Vattenfall och LKAB presenteras. Speaker presenterarer innehållet på engelska. (06:33) Gårttje (lulesamiska) [vattenfall] i Stuor Muorkke (lulesamiska) [Stora Sjöfallet]. En man går i högfjällsterräng till vattendrag, han är klädd i gákti (nordsamiska) [kolt], avvi (nordsamiska) [bälte], cuipi (nordsamiska) [herrmössa], skor och vuoddagat (nordsamiska) [skoband] från Jukkasjärviområdet. Flera barn på sjöstrand vinkar till passerande, barnen är klädda i nordsamiska dräkter. (Ájtte 2023)
2. Stenhuggare sågar kalksten. Kyrkoruin i Visby. Vadstena slott. Tegelbruk vid Mälaren. Skånska korsvirkeshus. Gripsholms borggård. Maskinmässig tegelstenstillverkning (speakern berättar om svensk arkitektur). Gånggrift. Bronskärl i Statens Historiska museum. Gamla Uppsala högar. Stora gatan i Sigtuna. S:t Pers och S:t Olofs kyrkoruiner. Gamla Uppsala kyrka. Munsö rundkyrka. Dalby klosterkyrka. Husaby kyrka. S:t Sigfrids källa.
3. Varnhems kyrka. Klostergården. Vreta kloster. Stegeborgs slottsruin. Glimmingehus. Visby ringmur. S:ta Mariakyrkan. Gatubilder. Burmeisterska huset. Kajen med Gotlandsbåtarna. Turister. Badstrand. Uppsala domkyrka. Lunds domkyrka. Carl Milles’ Gustav Vasastaty i Nordiska museet. Gustav Vasastatyn framför Riddarhuset. Gripsholms slott. Kanonerna. Kalmar slott. Vadstena slott. Vindbryggan. Uppsala slott. Örebro slott. Borgholms slottsruin. Gamla bondgårdar. Fäbodvall. En stinta blåser i lur. Visingsborgs slottsruin. Läckö slott. Slottsgården. Salar. Portar.
4. Skokloster. Fasaden. Interiörer från gemaken. Bondeska palatset (gamla Rådhuset) i Stockholm. Idylliska småkåkar. Riddarhuset. Ett flertal skånska slott. Subjektiv kamera med båt till Drottningholm. Trädgården. Stockholms slott. Lejonbacken. Vaktparaden uppför Slottsbacken. Slottsfasaderna. Tessinska palatset. Interiörer. Stora torget i Karlskrona. Mastkranen. Galjonsbilder. Riddarholmskyrkan. Interiörer med gravkor och epitafier. Birger Jarls torg. Skogaholms herrgård på Skansen. Rumsinteriörer. Flera slott och herrgårdar. Falu gruva. Smedjor. Bruksgator. Herrgårdar av trä. Mindre bergslagsgårdar.
5. Kina slott vid Drottningholm. Hagapaviljongen. Drottningholms teater. Dans på scenen. Småstadsbilder från epoken efter 1800. Sigtuna rådhus. Korsvirkeshus (speakern berättar om tekniken). Vattenfall. Kraftstationsbygge. Dagbrott i gruva. Malmtåg på Riksgränsbanan. Ångtåg. (Malmö) Centralstationen. Banhallen. Tågfärjan ’Konung Gustaf V’. Matsalen ombord. Passagerare går i land. (Stockholm) Stockholms rådhus. Tekniska högskolan. Industribrunnen. Diverse byggnader från samma epok. Diplomatstaden. Engelbrektskyrkan. Högalidskyrkan. Stockholms stadshus. Tornet. Trädgården. Arkaden. Blå hallen. Sessionssal. Röda korsets sjukhem. Konserthuset. Hötorget. Stockholms stadsbibliotek.
6. Subjektiv kamera med båt i Göteborgs hamn. Masthuggskyrkan. Centralstationen. Posthuset. Stora Hamnkanalen. Ostindiska kompaniets hus. Trädgårdsföreningen. Årstabron i Stockholm. Tåg kör in mot Tegelbacken. Centralstationen. Operan. Slottet. Strandvägen. Nordiska museet. Karlaplan. Norr Mälarstrand. Funkishus. Brommavillor. Gasklockan. Stockholmsutställningen 1930. Tegelhus under byggnad. Domnarvets järnverk. Valsverk. Sågverk. Timmerbryggan. Brädgården. Ångare i hamn. Masonitfabrik. Husbygge med färdiga element i en villastad. Stort husbygge. Citypalatset vid Norrmalmstorg i Stockholm. Andra byggnader i funkisstil. Strömkajen med Waxholmsbåtar, sedda från Operaterrassen. Båtar backar ut. Subjektiv kamera med båt under Skurubron. Stäket. Saltsjöbaden. Segelbåtar. Atlantångaren ’Kungsholm’.

  • Kategori Sport och fritid
  • Tema Gruvans estetik
  • Ort Borgholm, Göteborgs hamn, Kalmar, Karlskrona, Lund, Läckö slott, Mora, Sigtuna, Skansen, Stockholm, Stockholm slott, Trollhättan, Uppsala, Vadstena, Visby, Örebro
  • Längd 57 minuter
  • Produktionsland Sverige
  • Utgångsmaterial 35 mm, normalbild (1,37:1), optisk mono, svartvit
  • Arkiv Kungliga biblioteket
  • Läs mer om filmen i SMDB

SE ANDRA FILMER I NÄRHETEN

Laddar kartan...
Laddar filmer...

    Tema Gruvans estetik

    Gruvorna är en grundbult i vår ekonomi, ändå känner de flesta bara till dem från rörliga och stilla bilder. I det här temat tittar vi närmare på filmer från flera decennier av gruvhistoria. Vad säger de om arbetsvillkor, produktionsordningar, underjordens mörker och gruvindustrins koloniala förtecken? 

    Dagbrottsgruvan breder ut sig under solen. På nära håll synlig för det mänskliga ögat. Möjlig att se även från höjder högre än omgivande skogar eller, om sikten är god, kanske från en flygplansstol långt uppe i skyarna. Underjordsgruvan kan från marknivå enbart anas, ofta via dess lavar, maskinrum och sovringsverk, eller mer indirekt genom slukhål och sprickor i marken ovanför.

    Hur känner vi gruvan? För några är den en arbetsplats att vid skilda tidpunkter på dygnet återvända till. Andra har någon gång under skoltiden eller kanske senare i livet varit på studiebesök nere i underjorden, åkt buss på den sluttande vägen mot Malmbergsgruvan eller vandrat runt i Sala silvergruva. För en del innebär gruvan ett direkt hot som påminner om statliga övertramp. De flesta av oss har bara sett gruvan representerad i stilla eller rörliga bilder. Dessa bilder av gruvan har med andra ord en avgörande betydelse för många människors förståelse av vad en gruva är.

    Vart tog malmen vägen?

    I filmerna som skildrar gruvans historia framträder bilderna en efter en. Maskinerna, sprängningarna och det krossade berget. Gruvschakten, dammet och det påträngande mörkret som bitvis hindras av ljuset från gruvarbetarnas pannlampor. I kortfilmen Ferrum (1963) av regissören Gunnar Höglund är tempot högt när miljöer i och kring järnmalmsgruvorna i Malmberget och Kiruna skildras. Filmen är ljudsatt med ett suggestivt och tidvis dramatiskt musikstycke av kompositören Karl-Erik Welin. Produktionskedjan i gruvorna går på löpande band, från berg till malm till tåg, för att sedan skeppas i väg utomlands på enorma fartyg. Vart tog malmen vägen därefter?

    Ett antal år tidigare, under andra världskriget, stod den svenska malmen för drygt 25 procent av konsumtionen i dåvarande Tyskland och i slutet av 1930-talet gick majoriteten av exporten dit. Transporterna från gruvorna i Malmfälten gick i huvudsak via hamnarna i Luleå och i Narvik, i det nazistockuperade Norge. Stålet som exporterades över vattnet stärkte den tyska krigföringen och påverkade hela krigets utveckling. Även andra vägar har malmen tagit, över vatten och land, men i stället för att följa fartygen återvänder Ferrum snabbt därefter ner i underjorden. Filmen är ett beställningsverk för gruvbolaget LKAB och utkom bara sex år innan den stora gruvstrejken bröt ut i Malmfältens gruvor. Är det möjligt att i de rörliga bilderna ana arbetarnas framtida motstånd? Ferrum visar få människor i bild men vid skiftets slut promenerar gruvarbetarna upp ur gruvan som ett kollektiv, ut genom en öppning i berget, för att där möta solens strålar.

    Ferrum

    Strejken och de hårda arbetsvillkoren

    Under 57 dagar vid årsskiftet 1969–70 utspelade sig den vilda strejken i Malmfältens gruvor. Missnöjet över gruvbolaget LKAB:s lönepolitik, rationaliseringar och auktoritära personalpolitik resulterade till slut i handling. Sara Lidmans reportagebok Gruva (1968) består av berättelser från underjorden som beskriver såväl livet utanför gruvan som arbetet vid mullrets mittpunkter. Boken initierades av fotografen Odd Uhrbom som under mitten av 60-talet dokumenterade arbetare i Malmbergsgruvan. De anonyma arbetarnas berättelser skrevs ner av Lidman efter att hon besökt gruvorna i Svappavaara och Kiruna. I boken, som senare blev underlag för kortflmen 900 meter under jord (2008) av regissören Emelie Carlsson Gras, skildras den hårda arbetsmiljön i gruvan, rädslan, gemenskapen och flertalet erfarenheter av arbetsskador och olyckor. En av gruvarbetarna beskriver sin situation så här:

    Jag är sexti år. Det är snart fyra år sen olyckan hände.
    Svårt att andas – om det är silikos eller inte. Döv på ena örat. Ett öga borta. En gruvkarl förlorar ett som annat på sin väg till tippen.
    Men man vinner också. Det bästa som finns att komma ihåg det är när jobbare hållit ihop, när kollektivet stått som en man omkring nån som blivit orättvist behandlad och kunnat åstadkomma en rättelse. (Lidman, Sara, Gruva, (Stockholm: Bonnier, 1968), s. 105)

    Veckorevy 1938

    Arbetet i gruvan var hårt och gemenskapen nödvändig. I ett inslag ur Veckorevy 1938-03-21 (1938) rapporterades om en gruvolycka i Basttjärnsgruvan i Västmanland där två arbetare begravdes under rasmassorna. Efter tre dygns riskfyllt räddningsarbete släpades en av dem, Helmer Johansson, ut ur gruvan och kördes sedan vidare till sjukstugan i närliggande Grängesberg. Den andra, i reportaget namnlösa, arbetaren avled vid platsen. I inslaget säger nyhetsreporten sedan: ”Vi ser här en bild av raset som låg över Johansson.” Vad visar denna bild? Ett gruvschakt fyllt av krossat berg och sönderslagna timmerstockar. Bilden av förödelse och en katastrof som kanske hade kunnat motverkas. Inte långt innan raset i Basttjärnsgruvan var denna dag troligtvis som vilken annan arbetsdag som helst. Efteråt var allting annorlunda.

    Svensk gruvverksamhet i Liberia – bilder om det som inte uttalas

    Filmen Ferrum saknar ord, vilket har till följd att den som tittar får en särskild relation till dess bildmaterial. I boken Ways of Seeing (1972) beskriver författaren och konstvetaren John Berger på ett slående vis den komplexa relationen mellan just bild och ord. Berger exemplifierar sin tes med ett fotografi av en målning föreställande ett antal flygande fåglar över ett majsfält. Han visar bilden, uppmanar till betraktande, och ber därefter läsaren att vända blad. Nästkommande sida visar en bild av samma målning men nu med undertexten: ”Det här är den sista bilden som Van Gogh målade innan han tog livet av sig.” Bilden, menar Berger, illustrerar nu i stället det som sägs.

    Företagens ord, statens ord, filmskaparens ord. Ord och meningar som med en särskild blick beskriver bilder från en särskild synvinkel. I kortdokumentären Land of Liberty (1958) av Gösta Wenrer tar en berättarröst omedelbart kommando över bilderna. Rösten fyller filmen med ord och meningar som, på liknande vis som Berger beskriver, gör bilderna till illustrationer av det som sägs. Men det är, trots allt, möjligt att se bilderna bortom orden och ibland rentav med hjälp av orden få syn på sådant som inte uttalas. Land of Liberty utspelar sig i Liberias huvudstad Monrovia och på det närliggande berget Mont Nimba. Filmen beställdes av gruvbolaget LAMCO (Liberian Americo-Swedish Minerals CO) som bildades 1957 och ägdes av svenska och amerikanska företag samt den liberiska staten. Ungefär 15 000 svenskar arbetade i Liberia under de drygt tjugo år som LAMCO var verksamt.

    Land of Liberty

    Det moderniseringsprojekt som, i filmens första hälft, stolt talas om hade sina baksidor och naturresurserna som västerländska företag utvann kom inte landets majoritetsbefolkning till vinning. Hur högt var egentligen priset för det delvis svenska koloniala gruvprojektet på Mont Nimba? Och hur högt är priset för nutida prospekteringar av mark runt om i världen, Sverige och Sápmi? Trots sina många år på nacken väcker Land of Liberty frågor som fortfarande är värda att ställa. Åtta år efter att filmen kom ut visade Sveriges Television den omdebatterade dokumentären Svart vecka i Nimba (1966) av regissörerna Roland Hjelte, Ingrid Dahlberg och Lars Hjelm. Med sina bilder av de händelser som skedde i samband med en strejk organiserad av liberiska arbetare, ger filmen en kritisk bild av svenskt näringslivs närvaro i landet. Manade av den svenska företagsledningen slogs strejken ner av militären och flera strejkledare kom att frihetsberövas.

    Alla dessa bilder formar tillsammans en mångsidig gruvans historia. En historia som visar inte bara berget och dess innanmäte utan också berättar om relationer, konflikter och samarbeten. Om olyckor och gemenskap, stora och mindre strejker, exploatering av mark och människor, arbetsmiljöer och produktionsordningar. Ibland när vi betraktar bilderna tas seendet för givet, som att det vore att ”bara titta” för att på riktigt kunna se. Ibland är det svårt att se det som presenteras inför ens ögon och ibland står ord i bildernas väg. Men en dag är det enklare att se än en annan. I det här temat finns bilder av gruvorna samlade att återkomma till.

    Text: Masha Taavoniku, konstvetare och -kritiker, 2023

    Malm

    Lästips

    Didi-Huberman, Georges, Gruvgas: essän, vreden, politiken, (Göteborg: Daidalos, 2015)

    Johansson, Ingela, Strejkkonsten: röster om kulturellt och politiskt arbete under och efter gruvstrejken 1969-70, (Göteborg: Glänta Produktion, 2013)

    Lundmark, Lennart, Stulet land: svensk makt på samisk mark, (Stockholm: Ordfront, 2011)

    Linde, Ida, När man sparkar på en hund, (Stockholm: Norstedts, 2023)

    Väyrynen, David, Marken, (Luleå: Teg Publishing, 2017)

    Bilderna i texten är hämtade ur följande filmer i temat (i ordningen de förekommer): Ferrum, Veckorevy 1938-03-21, Land of Liberty, Malm

      Vet du något mer om denna film?

      Skicka gärna informationen till oss, så kontaktar vi dig om vi har några ytterligare frågor. Tack på förhand!