Konungens af Siam landstigning vid Logårdstrappan (1897)

Den första svenska filmen upptagen av fotograf Ernest Florman. Kung Oscar II välkomnar kung Chulalonkorn av Siam, nuvarande Thailand, vid Logårdstrappan. Kung Chulalonkorn besökte Sverige i samband med Stockholmsutställningen 1897. Denna stumfilm visas med ny musik av Matti Bye.
Kategori: Kultur och nöje Geografiska platser
Landskap: Stockholms län
Ort Stockholm
Tema: Kungligheter
Längd: 1 minut
Medverkande: Kung Chulalongkorn, Oscar II
Regi: Ernest Florman
Foto: Ernest Florman
Produktionsland: Sverige
Rättigheter: AB Svensk Filmindustri
Utgångsmaterial: 35 mm, normalbild (1,37:1), stum, färg, 18 b/s
Arkiv: Svenska Filminstitutet

Läs mer om filmen i Svensk Filmdatabas


Stockholmsutställningen 1897, eller som den egentligen hette, Allmänna konst- och industriutställningen i Stockholm 1897, var förlagd till Lejonslätten på Djurgården i Stockholm.

På utställningen presenterades tidens nya tekniska landvinningar, främst svenska industriella framsteg. Men utställare kom även från Norge, Danmark, Finland och Ryssland. En internationell konstutställning ingick dessutom i arrangemangen. De svenska avdelningarna för konstindustri och hantverk dominerades av historiserande stilar och allmogekultur, men även jugendstilen var företrädd.

Stockholmsutställningen 1897 kan emellertid även ses som ett slags medium för tidens förhoppningar och föreställningar. Därtill presenterades en rad nya medieteknologier, framför allt filmen. Publiken förundrades och förfasade sig. Det rörde sig om vyer av Stockholm med omnejd och upptagningar från utställninhsområdet. Filmerna spelades ofta in från transportfordon för att framhäva mediets förmåga att fånga rörelse. Filmens tidiga attraktion var inte så mycket vad som visades, utan att de som förevisades rörde på sig.

Tema Kungligheter

De rörliga bildernas historia är på ett märkligt sätt förbunden med kungar och drottningar, prinsar och prinsessor. För den tidiga filmbranschen var det inte bara ekonomiskt lönsamt att avbilda kungligheter, filmen kunde dessutom dra nytta av den aura av prestige och kulturell legitimitet som en rojalistisk förbindelse innebar.