Kuckelikaka Filmarkivet.se — Hundra år i rörliga bilder
För att se filmer på Filmarkivet.se behöver du en webbläsare som stöder HTML5/MP4 eller Flash/javascript.

Kuckelikaka (1949)

Underhållande barnfilm om Annika och Bo som vill överraska sin mamma med en hembakad tårta på mors dag. Allt går dock inte så lätt som de hade tänkt sig.

Kuckelikaka är en av ytterst få svenska filmer från 1940-talet som är regisserade av kvinnor. Under hela decenniet var det endast en långfilm där en kvinna ensam stod för regin, nämligen Bodil Ipsens komedi Bröllopsnatten (1947) med Sickan Carlsson, Max Hansen och Inga Landgré i huvudrollerna. Vad gäller kortfilmsproduktioner är statistiken endast något bättre. En som verkade i detta format var Margaretha Rosencrantz som egentligen var småskolelärarinna, men som kom att regissera ett antal kortfilmer under 1940- och 50-talet.

Efter framgångarna med skolfilmen Vi reder oss nog (1948) fick Rosencrantz möjlighet att regissera biofilmen Kuckelikaka, samt även tillsammans med Tage Holmberg sätta samman en barnjournal, Vi är nyfikna på världen (1949), utifrån material i SF:s journalfilmsarkiv. Av de samtida recensionerna framgår det att den senare av dessa filmer värderades högre, men med tanke på den exotism som präglar framställningen av främmande kulturer i barnjournalen, måste man ändå säga att Kuckelikaka åldrats på ett betydligt bättre sätt. Visst kan det hela ibland tyckas en smula präktigt och förnumstigt - hör bara hur berättarrösten förklarar att barnen lämnar tillbaka allt de lånat under den spännande jakten på äggen - men så är också Kuckelikaka en barnfilm som på ett lekfullt sätt vill lära barnen att ta ansvar för sina handlingar. Samtidigt finns det utrymme för små komiska poänger som även vuxna kan uppskatta.

Kuckelikaka fanns tillgänglig i distribution på både 16 mm och 35 mm och ansågs lämplig för barn i åldrarna 6-10 år. Filmen omredigerades även till en stumfilmsversion direkt avsedd för skolfilmsbruk under titeln Annika, Bo och äggen. Den versionen ansågs bäst lämpa sig för folkskolans klasser 1-4 och i lärarhandledningen till den återfanns följande instuderingsfrågor, och dessa frågor fungerar givetvis utmärkt att tänka på även när man ser ljudfilmsversionen av Kuckelikaka:

1. Hur firade barnen Mors dag? 2. Vad kallas det, när hönan ligger och värmer äggen? 3. Hur många dar dröjer det, innan de kläcks? 4. Vad använder ni ägg till hemma? 5. Kan du rita en höna som ruvar, eller en höna med sina små!

  • Kategori Fiktionsfilm
  • Tema Kvinnliga regissörer
  • Längd 35 minuter
  • Medverkande Birgitta Lundin, Arne Tillberg, Signe Wirff, Lars Tenow, Olov Wigren, Birgit Linder
  • Regi Margaretha Rosencrantz
  • Manus Margaretha Rosencrantz
  • Foto Arne Lagercrantz
  • Musik Erik Johnsson,Eskil Eckert-Lundin
  • Rättigheter AB Svensk Filmindustri
  • Produktionsbolag AB Svensk Filmindustri
  • Produktionsland Sverige
  • Utgångsmaterial 16 mm, normalbild (1,37:1), optisk mono, svartvit
  • Arkiv Svenska Filminstitutet
  • Läs mer om filmen i Svensk Filmdatabas

Tema Kvinnliga regissörer

Under rubriken Kvinnliga regissörer har vi försökt samla alla filmer av och relaterade till de kvinnliga regissörer som finns representerade på Filmarkivet.se. Kvinnors plats i filmarkivet Om kvinnorna varit undanskymda i spelfilmshistorien är de än mer osynliga i de filmer som föregick den regelrätta dokumentären. När filmhistorien omtalas brukar det vara liktydigt med den långa spelfilmens historia ­– men den är bara en del av vårt filmarv. Filmens första år handlade om att visa ”levande bilder” och den till synes magiska förmågan att ge liv åt orörlig materia. Den första svenska filmen gjordes 1897, med titeln Konungens av Siam landstigning vid Logårdstrappan och var 20 sekunder lång. Under de följande åren bestod filmrepertoaren av fragmentariskt sammansatta program av korta naturfilmer, reportage och sketcher, då och då tillsammans med en längre spelfilm. Den så kallade ”verklighetsfilmen” bestående av både exotiska utflykter, aktualiteter och lokala begivenheter var länge en viktig del av programutbudet. Bland de journalistiskt präglade aktualitetsfilmerna dominerade reportagen om idrott, kungligheter, utställningar, marknader, festligheter och demonstrationer. I det turistiska utbudet dominerade ortsskildringarna. Stad efter stad fick sitt lilla filmporträtt med vyer kring gatuliv, järnvägsstation, badplats, skolor, parker och minnesmärken. Runt 1911 börjar den dramatiserade spelfilmen vara huvudattraktionen på biograferna, men verklighetsfilmerna fortsatte att visas på biograferna och ett nytt fenomen, veckorevyerna, slog igenom. Dessa regelbundet återkommande journalfilmer skulle leva vidare i ett halvsekel utan att nämnvärt förändras. På Filmarkivet.se är det framför allt dessa filmer som nu tillgängliggörs på nytt, liksom annan biografvisad film som informations- och beställningsfilm från myndigheter och företag, valfilmer och reklamfilm. När det gäller upphovspersonerna till dessa filmer så ser det ut som på spelfilmssidan: det är mest män bakom kameran. Men här handlar det mest om män även framför kameran, och framför allt det män sysslar med. Det är till exempel anmärkningsvärt hur få filmer det finns från kvinnorösträttskampen som i princip var jämngammal med filmen i Sverige. När väl kvinnorna för första gången fick rösta lydde textskylten i Veckorevy 1921-09-19 ”Det stora val-slaget har utkämpats under livlig medverkan av de nytillkomna kvinnliga väljargrupperna”. Självklart dokumenterades kvinnors både oavlönade och avlönade slit på bondgårdar och i fabrikerna, och också deras välbehövliga vila från vardagens sysslor som i filmen Semester från 1949. Det finns däremot få filmer från det politiska arbetet för kvinnors rättigheter, som ändå var en av de viktigaste rörelserna under 1900-talet. Här i alla fall en film från 1939 om Sveriges Socialdemokratiska Kvinnoförbunds historia Kvinnorna som trodde på framtiden. Ännu sämre dokumenterade var dåtidens aktiva kvinnliga politiker, men här ser ni den första kvinnan i första kammaren som några decennier senare talar om vikten av utbildning Talarfilm Kerstin Hesselgren. I slutet av 1960-talet ökade antalet kvinnor bakom kameran och kvinnors sysslor fick också större plats på duken. Könsmaktordningen ifrågasattes som till exempel i kollektivfilmen Kvinnomänniska (1970) i regi av bland andra Maj Wechselmann. Kvinnliga politiker blev under 1970-talet vanligare i riksdagen, men därmed inte nödvändigtvis mer närvarande i politiska dokumentärer. Det lysande undantaget står Gudrun Schyman för i sin och dåvarande makens film om förlossningen av deras första barn Födelsen (1979) som ett led i att förändra förlossningsvården och förskjuta perspektivet från sjukhusets behov till föräldrarnas. Filmen användes under många år i prematurvården och är enligt Gudrun Schyman själv ”en fantastisk film” som nu lever vidare och är en av de mest sedda på Filmarkivet.se. Kajsa Hedström, ansvarig utgivare, Filmarkivet.se, 2016 Läs mer om nordiska filmskapare på Nordic Women in Film.

Vet du något mer om denna film?

Skicka gärna informationen till oss, så kontaktar vi dig om vi har några ytterligare frågor. Tack på förhand!