Axel Wenner-Gren ville bygga ett hus tillägnat fred, forskning och internationellt samarbete. Här är berättelsen om tillkomsten av Wenner-Gren Center i Stockholm.
Axel Wenner-Gren (1881-1961) var den entusiastiske entreprenören som introducerade dammsugare och kylskåp, inte bara i Sverige utan på världsmarknaden. Det var Wenner-Gren som skapade företaget Electrolux och i början av 1900-talet var han en av Sveriges rikaste män. Wenner-Gren var också något av en äventyrare som tillbringade större delen av sitt liv på resande fot, bland annat under andra världskriget då han och hustrun, en amerikansk operasångerska, levde på en lyxyacht i Karibien. Innan dess hade han försökt att agera fredsmäklare genom att träffa Herman Göring, Mussolini och Roosevelt, med resultatet att han blev misstänkt för spioneri och svartlistad i USA.
Idag förknippar vi hans namn främst med den byggnad som syns tvärs igenom halva Stockholm. För om man står på Sergels torg och blickar norrut ser man i andra änden av Sveavägen hur Wenner-Gren Center reser sig, ett praktfullt höghus på 24 våningar omgivet av bostäder och rekreationsytor strax intill Brunnsviken. Det var där som affärsmannen och visionären Wenner-Gren tänkte sig att hans minne skulle bestå, i form av ett centrum för internationell forskning.
Filmen om Wenner-Gren Center väljer intressant nog att inte fokusera på mannen Wenner-Gren. Istället tar den avstamp i det påstådda behovet av en mötesplats för den internationella forskningseliten inom främst naturvetenskap och teknik. Vi får veta att sådana mötesplatser finns runt om i världen, bland i New York och på ett slott i Österrike (!) Men här i Stockholm, trots både Nobelstiftelse, Karolinska Institutet och Tekniska Högskolan, saknas en mötesplats för forskarna. Wenner-Gren ville att forskarna skulle kunna arbeta och leva på samma plats, kanske hade han ett slags Förenta Nationerna med gästbostäder i tankarna.
Arkitekten ritar med generösa streck en halvmåne på ett stort vitt ark. Det är forskarbostäderna, den så kallade Heliconen. Därefter tecknar han en liten fyrkant ur vilken han sedan drar ett enormt streck. Det är Pylonen, symbolen för forskarnas vedermödor, som sträcker sig upp mot himlen, 24 våningar hög. Sedan får vi följa hela bygget, från ax till limpa, via svindlande bilder högt upp över stan, där både byggarbetare och kameraman balanserar vigt bland bjälkar och betong.
Det är en påkostad film som berättar historien om ett känt stycke arkitektur lika mycket som den hyllar minnet av en stor svensk visionär. Axel Wenner-Gren själv hann aldrig se sin symbol för fred och internationellt samarbete stå färdig. Han dog 1961, året innan Wenner-Gren Center blev klart. Men vi får se en glimt av honom här i filmen när han kliver runt på byggarbetsplatsen i sällskap av både hustru, arkitekter, nobelpristagare och kungligheter.