Fyrmaktsmötet i Stockholm Filmarkivet.se — Hundra år i rörliga bilder
För att se filmer på Filmarkivet.se behöver du en webbläsare som stöder HTML5/MP4 eller Flash/javascript.

Fyrmaktsmötet i Stockholm (1939)

På initiativ av utrikesminister Richard Sandler sammanstrålade de nordiska statscheferna i Stockholm den 18 oktober 1939. Syftet var att, i ljuset av krigsutbrottet och Sovjets hot mot Finland, markera att de nordiska länderna stod samlade i orostider. Särskilt ville man visa att Finland hade sina nordiska grannars stöd, i händelse av en konflikt med Sovjetunionen.

I filmen får vi intrycket att de nordiska statscheferna står enade i kampen mellan stormakterna. Ingenting kunde vara mer felaktigt, visade det sig, en dryg månad efter att filmen spelades in.

Samtidigt som statscheferna samlades i Stockholm befann sig också en finsk delegation i Moskva, där man pressades att överlämna den finska halvön Hangö till Sovjet.

Statschefmötet inspirerade Svenska Dagbladet att kommentera att ”Nordens fasta hållning kan ej längre dras i tvivelsmål”. Faktum är emellertid att den finske utrikesministern Eljas Erkko under statschefernas besök blev informerad om att Finland inte kunde räkna med svensk hjälp. Richard Sandlers linje, att Sverige aktivt borde stödja Finland, hade inte fått något stöd hos statsminister Per Albin Hansson, och i ett brev från den svenske statsministern får finske utrikesministern Ryti beskedet svart på vitt: ”Slutsatsen har blivit, att Sverige inte borde genom att uppträda på Åland eller på annat sätt utsätta sig för risken att bli indragen i en konflikt med Sovjetunionen. Därmed är svaret också givet på Din fråga om det finns några möjligheter att Sverige, speciellt då det är fråga om Hangö udde, blandar sig i denna sak genom att ge Finland effektiv militär hjälp. Några sådana möjligheter bör ni inte räkna med.”

Tidigt på morgonen den 30 november 1939 öppnar sovjetiskt artilleri eld och samtidigt går sovjetiskt infanteri över finska gränsen. Vinterkriget är ett faktum, och Finland står i detta krig utan officiell svensk hjälp, även om tusentals svenskar anmäler sig som frivilliga i kampen mot Sovjet.

  • Kategori Samhälle och politik
  • Tema Kungahuset och filmmediet
  • Ort Stockholm, Stockholm, Stockholm, Stockholm, Stockholm
  • Längd 7 minuter
  • Medverkande Kung Gustaf V, kung Christian X, kung Håkon VII, Kyösti Kallio, Per Albin Hansson, kronprins Gustaf Adolf, Eljas Erkko
  • Produktionsbolag Paramount
  • Produktionsland Sverige
  • Utgångsmaterial 35 mm, normalbild (1,37:1), optisk mono, svartvit
  • Arkiv Svenska Filminstitutet
  • Läs mer om filmen i Svensk Filmdatabas

SE ANDRA FILMER I NÄRHETEN

Laddar kartan...
Laddar filmer...

    Tema Kungahuset och filmmediet

    De rörliga bildernas historia är på ett märkligt sätt förbunden med kungar och drottningar, prinsar och prinsessor. För den tidiga filmbranschen var det inte bara ekonomiskt lönsamt att avbilda kungligheter, filmen kunde dessutom dra nytta av den aura av prestige och kulturell legitimitet som en rojalistisk förbindelse innebar. Så småningom skulle dock förhållandena bli de omvända då filmen även kom att bli en viktig marknadsföringskanal för kungahuset.

    Det vi framförallt ser är en rad dokumentationer av ceremonier av invigningar och jubileum som i Veckorevy 1953-06-08 (1953), en unik film i det att den anses vara den ”första helt i Sverige framställda färgfilmsreportaget” som visar nationaldagsfirandet i Stockholm. Sedan förekommer det en rad tal riktade till nationen som i Ett kungsord (1948) där den 90 – årige jubilaren Gustav V tackar sina undersåtar för all den tillgivenhet de visat honom genom åren. En annan intressant film är Kong Håkons Kroningsreise (1906) som man tror kan ha varit startskottet för den norska biofilmen och som var den händelse som satte spiken i kistan för den drygt 90-åriga svensk-norska unionen. Det hela ansågs så provocerande att den svenske kungen Oscar II bestämde sig för att bojkotta tillställningen. Det finns de som säger att hans förtret över unionens upplösning var en bidragande orsak till hans död, begravningen kan ses i Oscar II : s begravning (1907).

    Både världsutställningar och Stockholmsutställningar har varit oerhört viktiga tillställningar för både näringsliv och kungahus. Initiativtagare till den första världsutställningen i Hyde park 1851 var för övrigt Prins Albert, drottning Victorias gemål. Genom dessa evenemang kunde kungahusen visa omvärlden att de var moderna människor i samklang med sin tid intresserade av nya uppfinningar medan arrangörerna fick del av deras stjärnglans och den ökade mediabevakning som kom med den. När prinsessan Christina invigde svenska paviljongen på världsutställningen i New York 1964 hamnade hon till exempel på löpsedlarna för att hon tog tunnelbanan till utställningsområdet. Hagaprinsessorna (Margaretha, Birgitta, Désirée och Christina) och den lille Carl XVI Gustaf var också på 40- och 50-talet populära föremål för en intensiv mediabevakning som man bland annat kan se i Veckorevy 1946-06-10 (1946).

    Här finns också filmer som dokumenterar internationella stadsbesök från andra kungahus. 1956 besökte den brittiska drottningen vår huvudstad vilket kan ses i Drottning Elizabeth II i Stockholm (1956) då hon bland annat gjorde ett hembesök i ”ett typiskt svenskt hem” i Ängby där resans kanske mest dramatiska scen utspelade sig när en ytterdörr inte gick upp på första försöket. I Konungens af Siam landstigning vid Logårdstrappan (1897) välkomnar Oscar II kung Chulalonkorn av Siam, nuvarande Thailand. Flera av filmerna visar också de kungliga ägorna såsom Drottningholm (1949) och Waldemarsudde (1943) av Lennart Bernadotte som visar prins Eugens vackra konstnärshem på Djurgården i Stockholm.

    Familjen Bernadotte har för övrigt själva en väldigt stark koppling till filmskapandet. Lennart Bernadotte, har till exempel gjort ett trettiotal filmer, bland annat Röda jordens svenskar (1947) som ni hittar i vårt Sydamerikatema. Hans far, Prins Wilhelm, var även han filmare som mellan 1920 och 1949 medverkade i närmare 250 journalfilmer och har bland annat regisserat Drottningholm (1949).

    Text: Wanda Bendjelloul, filmkritiker och författare, 2018

    Lästips:
    • Alm, Göran m.fl., I världsutställningarnas tid: Kungahus, näringsliv & medier (Bromma: Förlaget Näringslivshistoria, 2017)
    • Jönsson, Mats och Patrik Lundell (red.), Media and Monarchy in Sweden (Göteborg: Nordicom, 2009)
    • Snickars, Pelle, ”’Bildrutor i minnets film’ – om medieprins Wilhelm och film som käll- och åskådningsmaterial”, Pelle Snickars och Cecilia Trenter (red.), Det förflutna som film och vice versa. Om medierade historiebruk (Lund: Studentlitteratur, 2004)
    • Svensson, Per, Nej. Monarkin har aldrig varit farligare än nu / PJ Anders Linder, Ja. Monarkins bästa tid är nu (Stockholm: Bonnier, 2010)
    • Åse, Cecilia, Monarkins makt: Nationell gemenskap i svensk demokrati (Stockholm: Ordfront, 2009)

      Vet du något mer om denna film?

      Skicka gärna informationen till oss, så kontaktar vi dig om vi har några ytterligare frågor. Tack på förhand!