Tema Husmors filmer

På femtiotalet började man i Sverige skörda resultaten av den politik som hade stakats ut av de ”sociala ingenjörerna” och samhället präglades av optimism. De tre honnörsord som för samhällsplanerarnas program förtätades i hette tillväxt, full sysselsättning och prisstabilitet. Man skulle kunna säga att det fanns – både i samhället och hos enskilda individer – en strävan efter bättre förhållanden på många olika plan. Detta fick sitt uttryck i önskan att ersätta det som ansågs förlegat med det moderna, en process som inletts under trettiotalet men avbrutits av umbäranden som orsakades av det andra världskriget.

Den ”målinriktadhet” som nu präglade det nya samhället sträckte sig ända in i hemmen, och ett intressant dokument för den här tiden är Husmors filmer. Dessa filmer, som ser ut att inte bara marknadsföra produkter för hemmet utan även den nya tidens ideologi, producerades av ett bolag med samma namn från år 1952 till 1976. Bolaget samarbetade med Kooperativa Förbundet, Statens Institut för Folkhälsan, Hemmets Forskningsinstitut och många andra mer eller mindre officiella instanser som hade att göra med hus, hem och familjeliv. Filmerna visades på dagtid gratis i biograferna på ett par hundra olika tätorter runt om i landet. De var synnerligen populära och sågs årligen av mellan 300 och 500 000 åskådare. Många människor berättar om hur de själva eller med sina mammor slank in i bion under en shoppingtur och informerade sig om senaste nytt inom hemdesign eller matlagning. Husmors filmer hade ett starkt demagogiskt tilltal och riktade sig främst till kvinnan i hennes egenskap av den person som stod för familjens mesta inköp.

Varje program bestod av ett antal kortare avsnitt som i huvudsak rörde sig inom fyra områden: 1) hemmets faktorer som till exempel matkultur, inredning, byggande och bohag, 2) aktiviteter i hemmet som kunde innebära information om olika tekniker för städning och matlagning, eller familjesamvaron och fritidssysslor. Ännu ett tema fokuserade på 3) familjemedlemmarna: kläder, hälsa och utseende men också deras inbördes relationer, eller familjens gäster och umgängesregler. Ett överordnat tema för alla dessa tre var 4) den ideologi som var tämligen enhetlig och signalerade att meningen i och med ett hem är att skapa och upprätthålla ”de tre t-na”: trevnad, trygghet och tillväxt.

Tytti Soila

Visar 1-20 av 30 filmer

Husmors filmer våren 1975 1975 / 55 min

Värdinna - Lill-Babs Svensson. Börja ...

Husmors filmer våren 1974 1974 / 50 min

Husmors filmer firar 20-årsjubileum. ...

Husmors filmer hösten 1973 1973 / 59 min

Höstprogrammet 1973 med Lasse Berghagen...

Husmors filmer våren 1973 1973 / 51 min

Presentatör - Lasse Berghagen. Reklam ...

Husmors filmer hösten 1972 1972 / 46 min

Presentatör är Catrin Westerlund. ...

Husmors filmer våren 1972 1972 / 52 min

Reklam för bland annat frukt, kaffe, ...

Husmors filmer hösten 1971 1971 / 54 min

Värd är Tore Skogman. Gammal ...

Husmors filmer våren 1971 1971 / 53 min

Reklam för bland annat golvvårdsmedel,...

Husmors filmer hösten 1970 1970 / 56 min

Värd är Birgitta Andersson. Reklam ...

Husmors filmer våren 1970 1970 / 54 min

Jubileumskvalkad med Birgitta Andersson....

Husmors filmer hösten 1969 1969 / 47 min

Med Beppe Wolgers som värd. Birgitta ...

Husmors filmer våren 1969 1969 / 56 min

Reklam för Goman falukorv. Vips ...

Husmors filmer hösten 1968 1968 / 50 min

Reklam för ett 15-tal olika varor och ...

Husmors filmer våren 1968 1968 / 63 min

Vårspegeln 1968. information om diverse...

Husmors filmer hösten 1967 1967 / 51 min

Värd - Carl-Gustaf Lindstedt. Att leva ...

Husmors filmer våren 1967 1967 / 65 min

Journal om tandborstar, Hemmets Journal,...

Husmors filmer våren 1966 1966 / 62 min

Vårens nya skor presenteras tillsammans...

Husmors filmer våren 1965 1965 / 76 min

Reklam för Sunkist och Gunilla ...

Husmors filmer våren 1964 1964 / 48 min

Reklam för diverse varor samt ...

Husmors filmer hösten 1963 1963 / 51 min

Barn är barn. Citrusfrukter. Linolium -...