För att se filmer på Filmarkivet.se behöver du en webbläsare som stöder HTML5/MP4 eller Flash/javascript.

The Riddle of Sweden (1963)

Marknadsföringsfilm för Sverige.

Det svenska folket och välfärden; skola, socialomsorg, vård. Presentation av industri och flertalet svenska uppfinningar som banat väg för välfärden såsom; utvinning och export av järnmalm, Sverige som ledande inom skeppsbygge, svensk stålproduktion, trä- och skogsindustrin som framställer allt från papper till trämassa och tändstickor och den fria tillgången på vatten. Den svenska infrastrukturen illustreras av bland annat järnvägen. Vidare berättas mer specifikt om svenskarnas levnadsstandard och precision. Mätningssytem, gasolköket och borrar för tunnelbygge är alla svenska uppfinningar. Sverige som hjälpande land utomlands exempelvis vid vattenförsörjning på teodlingar i Ceylon och flygplatsen samt universitetet i Teheran konstruerades av svenska ingenjörer. Svensk export av bowlingklot, fiskeutrustning, tennisbollar, cigarrmaskiner, bilar, kläder, mink, smycken, hantverk i form av vävning, keramik och glas, modern skulptur, silverdesign, design av möbler och inredning.

Tema Gösta Werner

Gösta Werner föddes 1908 och gick bort 2009, 101 år gammal. Han var regissör, filmforskare, kritiker och professor i filmvetenskap.

Under sin livstid gjorde han ett fyrtiotal filmer, de flesta av dem kortfilmer. Det blev sju långfilmer, och Leif Furhammar skriver i en dödsruna att "enligt honom själv gladde långfilmerna i stort sett bara hans ovänner". Det var i kortfilmens format som Gösta Werner briljerade, som Midvinterblot (1946) och Att döda ett barn (1953), efter Stig Dagermans novell med samma namn.

Många av filmerna var beställningsfilmer med hög konstnärlig kvalitet som den visuella Tåget (1946) för Statens Järnvägar som vann pris vid filmfestivalen i Cannes, Skymningsljus (1955) för Kooperativa Förbundet, Ansvar (1957) för försäkringsbolaget Ansvar, Den förlorade melodin (1957) för Svenska Lokaltrafikföreningen, Ett glas vin (1960) för Systembolaget och The Riddle of Sweden (1963) för Exportrådet.

Gösta Werner gjorde inte bara film, han blev filmteoretiker vid samma tid som filmvetenskap utvecklades till akademiskt ämne och skrev ett fyrtiotal essäer och böcker om film. Han lade grunden till svensk filmhistoria med flera verk och var särskilt intresserad av stumfilm och regissören Mauritz Stiller. 1971 disputerade han på Mauritz Stiller och hans filmer 1912-1916. Han var också en av grundarna av Lunds Studenters Filmstudio 1929 och Svenska filmsamfundet 1933.

Gösta Werner gjorde sin sista kortfilm, Spökskepp, vid nittio års ålder 1998.

Vet du något mer om denna film?

Skicka gärna informationen till oss, så kontaktar vi dig om vi har några ytterligare frågor. Tack på förhand!