För att se filmer på Filmarkivet.se behöver du en webbläsare som stöder HTML5/MP4 eller Flash/javascript.

Aktuellt om SAAB (1960)

1960 hette storsäljarna modellerna 95 och 96 och fabrikerna i Linköping och Trollhättan spottade ur sig 30 000 SAAB-bilar om året. SAAB-bilen var Sveriges stolthet och motorn i Sveriges tekniska utveckling. SARA, SAAB:s räkneautomat, och SEDA, SAAB:s elektroniska differentialanalysator, hjälpte hjärnorna i Linköping att bygga de mest toppmoderna bilar världen skådat.

  • Längd 17 minuter
  • Produktionsbolag AB Sandrew-Ateljéerna
  • Produktionsland Sverige
  • Utgångsmaterial 35 mm, normalbild (1,37:1), optisk mono, färg
  • Arkiv Svenska Filminstitutet
  • Läs mer om filmen i Svensk Filmdatabas

1937 grundades Svenska Aeroplan AktieBolaget genom en sammanslagning av två äldre flygplansfabriker i Trollhättan och i Linköping. Första flygplanet var en störtbombare kallad Saab 17, eller B 17 som det fick heta hos flygvapnet, där den togs i tjänst 1942. 1960, när hyllningsfilmen om SAAB producerades, var B 17 fortfarande i bruk, men då hade den dessutom fått sällskap av J 29, populärt kallad Tunnan, och som skulle göra sig bemärkt under FN-insatsen i Kongo. Också jaktplanet Draken hade sällat sig till SAAB-familjen vid tidpunkten.

SAAB-bilen hade ärvt flygplanens aerodynamiska egenskaper, hette det, och den första SAAB:en, modell 92, eller "Ursaaben", såg också ut som en mutation mellan ett snabbflygande tefat och en sköldpadda. 1960 hette storsäljarna modellerna 95 och 96 och fabrikerna i Linköping och Trollhättan spottade ur sig 30 000 SAAB-bilar om året. .

SAAB-bilen var Sveriges stolthet och motorn i Sveriges tekniska utveckling. SARA, SAAB:s räkneautomat, och SEDA, SAAB:s elektroniska differentialanalysator, hjälpte hjärnorna i Linköping att bygga de mest toppmoderna bilar världen skådat. Åtminstone var det intrycket man ville ge. Konstigt är det då att beskåda det vattentest som alla nya SAAB-bilar genomgick 1960 - en dödsföraktande ingenjör som ligger baklänges på magen på bilens motorhuv, för att under hög fart stirra in igenom en plexiglasskiva till bilens motorrum för att kontrollera att inget vatten tränger in där. .

Säkerhetsbälten, strålkastartorkare och turbomotorer kom senare att bli SAAB-bilens signum, innan globaliseringen slog sina klor i företaget. Försäljningen rasade från 1980-talet och strax före försäljningen av SAAB till den holländska sportbilstillverkaren Spyker menade vissa ekonomijournalister att varje SAAB-bil innebar en förlust på omkring 30 000 kronor för företaget.

Vet du något mer om denna film?

Skicka gärna informationen till oss, så kontaktar vi dig om vi har några ytterligare frågor. Tack på förhand!