En Fordbil vars hjul utbytts mot medar demonstreras. Uppfinnarna tvillingbröderna Olof och Johannes Löfström från Östersund visar upp automobilsläden som byggts i Smedjan i Boda, Lit. Denna stumfilm visas med ny musik av Matti Bye.
Johannes och Olof Löfström, födda 1885 i Lövberga, var omtalade i bygden som två praktiska snillen som i sin lilla verkstad tillverkade både det ena och det andra innan motorsläden såg världen. Bland annat drivremspastan ”Kraft”, som användes vid inte mindre än 13 större bruk i södra Sverige och en mycket sinnrik maskin som underlättade arbetet vid produktionen av räfsor.
Det första stora verket kom dock 1921 då de uppfann motorsläden tillsammans med finansiären Andreas Eriksson i Boda i Lit. De höll till i smedjan hos Andreas Eriksson och enligt gamla kassaböcker kostade projektet stora pengar, som alltså Andreas Eriksson sköt till.
Marknadsförningen av motorsläden var efter dåtida mått unik. De visade släden så fort som det var något arrangemang på vintern som till exempel marknader och skidtävlingar. De förevisade motorsläden på flygets dag på F4 1926, då bröderna Löfström tuffade runt bland dubbeldäckade Tummelisor på isen. Då gjordes även en filminspelning av Sveriges Radio.
I Östersundsposten 7/5 1924 skrevs bland annat följande om motorsläden:
”Släden har filmats av fotograf Sundbäck och denna film vittnar om att släden verkligen klarar alla prov den sattes på. Den tog sig fram lika bra på väg som i djup snö och den äntrade backar som voro branta som hustak och detta fast väg ej fanns förut. Planer hyses också på att åka upp på Åreskutans topp, för att visa uppfinningens värde och att den fyller de kvalifikationer som uppfinnarna lovat. Snart nog får Östersundarna se uppfinnarna på film. Den upptagna filmen, som lär vara mycket lyckad, kommer nämligen att visas här innan den skall rullas upp för huvudstadens publik”
Och sent på våren 1927 bar det mycket riktigt iväg till Åre för en uppvisning av motorslädens kapacitet och överallt där släden visade sig väckte den, till konstruktörernas glädje, stor uppmärksamhet. Det milda vädret var dock inte idealt för uppvisningen och färden upp till toppen av Åreskutan blev kämpigare än förutspått. Färden hem till Lit igen fick ske på järnvägen på grund av snöbristen.
Två gånger var man till Åre. Första gången var det bröderna Löfström, andra gången var det Andreas Eriksson som körde. Någon riktig klarhet om hur det gick finns inte. En film spelades in under försöket, men tyvärr är den helt förstörd.
Andreas Eriksson åkte 1929 över till Amerika för att intressera Henry Ford för motorsläden, som han hade fullmakt av bröderna Löfström att göra affär med. Andreas begärde 3 miljoner för patenträtten men Henry Ford bjöd bara omkring 700 000 kr så det blev ingenting av med affären.
Andreas Eriksson bestämde sig efter något år för att åka tillbaka till Sverige och själv starta stor serietillverkning i Boda i Lit. Dock så hade någon då kommit på idén om att tillverka snöplogen, som gick att sätta på en bil och det var därför inte längre lika aktuellt att färdas ovanpå snön. Sedermera kom motorsläden aldrig att serietillverkas utan endast två motorslädar tillverkades totalt.
Så i mitten av 70-talet ringde den nye ägaren till Andreas Erikssons gård upp Folke Boogh från Laxvikens Skogs- och Flottarmuseum och talade om att det låg något konstigt järnföremål på ett stenröse en bit från gården. Det visade sig vara ett underrede till en motorsläde. Detta var också det enda som fanns kvar av släden. Folke bestämde sig för att ta hem delarna och försöka renovera upp den. Han bytte ut ruttna trädelar, tillverkade nya kugghjul till drivanordningen, hittade nya kedjor och tog isär och smörjde upp alla lager. Hela underredet sandblästrades även och målades om. En T-Ford-ram, samt en motor från 1924 samt passande karosseridelar sattes ihop och efter några år var släden klar att provköras. Provturen gick bra så länge släden höll sig i skidspår eller på skare. Flera tidningar gjorde reportage, och Sveriges magasin från Göteborg visade släden i TV 1978. Och knappt 20 år senare, 1996, hade ryktet spridit sig utanför landets gränser och BBC kom till Laxviken och spelade in en provkörning med släden. Allting gick bra och en 15 minutersfilm kom ut av den dagslånga inspelningen. Filmen är inbakad i ett program som heter Extreme Machines och har visats i hela världen.
Den filmen, samt 1924 års inspelning från Boda i Lit, visas i Laxvikens Skogs- och Flottarmuseum. Här kan den intresserade även se den fullt körbara motorsläden i verkligheten.