Familjen Smalman och Tjockelin är grannar och har var sin husa, Lisa och Maja, som tävlar om vem som kan tvätta fortast och bäst. Den som vinner är Lisa, som tvättat med Tritons tvättpulver. Denna stumfilm visas med ny musik av Matti Bye.
Det finns inte så mycket skrivet om den svenska reklamfilmens tidiga historia. I Lindy Lindhs översikt i Reklamfilmsboken kan man läsa att svensk reklamfilm troligen gjorde sin debut på 1910-talet. I början använde man stillbilder som fogades samman till en film. En episodfilm från 1915 anses vara den första svenska rörliga reklamfilmen: Kal Napoleons bonntur med Sigurd Wallén som spelar en man som vinner storvinst och spenderar pengarna på olika saker, som noga redovisas med varumärken. Filmerna vid den här tiden var omkring en kvart långa och visades i samband med vanliga filmvisningar, före eller i mellanakterna. Men det fanns ingen organiserad distribution över hela landet, utan filmerna visades på lokala biografer. 1925 kom det stora genombrottet, när animatören Arvid Olsson övertalade Svensk Filmindustri att börja med reklamfilm i pauserna. Nu gällde det att göra underhållande reklamfilm så att besökarna inte gick ut i pausen, vilket har präglat svensk reklamfilm. Redan på 1930-talet var längden mellan en och två minuter. Lindy Lindh skriver att ”förr i tiden var bio ett vuxennöje, sedan ett familjenöje, för att senare bli ett ungdomsnöje”. Det har också påverkat reklamfilmen. Under 1920- och 1950-talen var tvättmedelsreklam populärt, från 1960-talet mer ungdomsinriktade produkter. Stadiga återkommande produkter har varit tandkräm och choklad (Marabou är en av de största annonsörerna på bio genom tiderna).
”Triton tvättmedel” från 1923 är ett tidsdokument som berättar vilket enormt tidsödande arbete tvätten var för kvinnor förr i tiden. Men i tidens anda använder den också en enkel och fördomsfull dramaturgi: den vackra husan som arbetar hos familjen Smalman är smartare än den fula husan som arbetar hos Tjockelins. Men fyra år senare skulle en betydligt värre film släppas igenom av censuren. I en reklamfilm för Tomtens tvättmedel vill en svart pojke bli lika vit som tvätten och kastar sig i tvättkaret: ”Tomtens tvättar även en neger vit”.