Malin går hem Filmarkivet.se — Hundra år i rörliga bilder
För att se filmer på Filmarkivet.se behöver du en webbläsare som stöder HTML5/MP4 eller Flash/javascript.

Malin går hem (1953)

Gamla Malin Klintbom förespeglas trevnad och bekymmerslöshet på ett ålderdomshem som hon inbjudes besöka. Hon finner sig dock inte i inrättningens opersonliga diciplin och kollektivanda och flyr i panik till sin stuga.

Under tidigt 1950-tal inledde Folkrörelsernas filmorganisation (Filmo) och Kooperativa Förbundet ett gemensamt projekt. Filmo skulle producera minifilmer för icke-kommersiella visningar, i distribution av KF. Den första filmen som producerades var Mamma gör revolution (1950) i regi av Mimi Pollak. Hon fick därefter göra Malin går hem (1953). Mimi Pollak var både skådespelerska och regissör och hade vid tidpunkten för produktionen blivit den första kvinnliga regissören vid Dramaten.

Malin går hem bygger på den gotländske konstnären och författaren David Ahlqvists pjäs med samma namn, som omarbetades till filmmanus av Börje Mellvig. Det inleds med ett citat ur Ivar Lo-Johanssons bok Ålderdom: ”Vi är här inne på problem, där det gäller frågan om friheten att få fara illa på eget beråd eller ha det bekymmerslöst enligt andras bestämmelser.”

Problemställningen är central för protagonisten Malin som flyttar in på ett ålderdomshem. När hon motsätter sig detta, påstås hon inte begripa sitt eget bästa och väl på plats trivs hon inte alls. Den opersonliga vården och förmyndarinställningen inför äldre människor är teman som gör att även vår samtid går att känna igen i dramat.

Huvudrollsinnehavaren Naima Wifstrand hade börjat sin karriär som operettsångerska och därefter gått vidare till teatern med stor succé, både som skådespelerska och regissör. (När Bertold Brecht flydde nazismen till Sverige så skrev han Moder Courage särskilt för henne.) Hon medverkade även i en mängd filmer och anlitades ofta av Ingmar Bergman.

Efter Malin går hem så upphörde dock Filmos och KFs minifilmsprojekt. Mimi Pollak gjorde ytterligare en spelfilm: Rätten att älska (1956). Det var en långfilm och hon är därmed en av endast två kvinnor som fick regissera fiktionsfilm i långformat under det decenniet i Sverige. Genomgående tar hennes filmer upp frågan om kvinnors rätt till självständighet.

Läs mer om Mimi Pollak på Nordic Women in Film.

  • Kategori Fiktionsfilm, Samhälle och politik
  • Längd 55 minuter
  • Medverkande Naima Wifstrand, Annika Tretow, Åke Fridell, Sten Lindgren, Anna-Lisa Baude, Magnus Kesster, Aurore Palmgren, Sif Ruud, Börje Mellvig
  • Regi Mimi Pollak
  • Manus Börje Mellvig
  • Foto Elner Åkesson
  • Musik Lille Bror Söderlundh
  • Produktionsbolag Filmo
  • Produktionsland Sverige
  • Utgångsmaterial 35 mm, normalbild (1,37:1), optisk mono, svartvit
  • Arkiv Svenska Filminstitutet
  • Läs mer om filmen i Svensk Filmdatabas

    Vet du något mer om denna film?

    Skicka gärna informationen till oss, så kontaktar vi dig om vi har några ytterligare frågor. Tack på förhand!