Festis – Mailbox Filmarkivet.se — Hundra år i rörliga bilder
För att se filmer på Filmarkivet.se behöver du en webbläsare som stöder HTML5/MP4 eller Flash/javascript.

Festis – Mailbox (1995)

Reklamfilm för Festis.

Tema Pettersson & Åkerlund reklamfilmer

Innan Jonas Åkerlund och Johan Renck fick internationellt genomslag med musikvideos, spelfilmer och serier, så gjorde de reklam. Filmerna som skulle sälja Festis hade dock inte mindre attityd än de senare samarbeten med popstjärnor.  

Långt innan regissörerna Jonas Åkerlund och Johan Renck slog igenom internationellt arbetade båda med reklamfilm. Deras produktionsbolag Pettersson & Åkerlund, som de 1994 startade med Lasse Pettersson, gjorde på 90 – talet bland annat en rad reklamfilmer för varumärket Festis. Mycket av den tematik kring våld, sex och droger som senare skulle bli Jonas Åkerlunds signum är tydlig redan i dessa reklamfilmer. I den serie filmer som ligger på Filmarkivet.se framställs fruktdrycken som likt en drog som dealas i olika urbana miljöer. Vätskan framställs som så pass beroendeframkallande att den leder till överkonsumtion, abstinens och så småningom inskrivning på avgiftningsklinik. Under AA-liknande möten i den 60-talsdoftande The Clinic bekänner patienter i gruppterapi att ”Jag heter Janet och jag är en Festis.” Tillslut blir suget för stort för några så att de krossar en ruta och rymmer från området. I Airport bräcker internationella agenter varandra i nonsensdialog när de försöker knäcka lösenord i form av meningar som ”Min granne är naken” och ”Min katt har inte kommit hem ännu”. Här framställs flaskorna enligt klassisk agentfilmslogik som ett värdefullt ämne som forslas i stålfärgade attachéväskor och byter ägare i parkeringsgarage och på flygplatser som franska Orly.

1992 gjorde Jonas Åkerlund videon till Roxettes Fingertips som skulle bli den första av tjugo han gjorde för bandets räkning. Efter att den brittiska gruppen Prodigy anlitat honom för att göra videon till Smack my bitch up, där en subjektiv kamera följer en man genom en partynatt, fick Åkerlund sitt internationella genombrott som musikvideoregissör. Efter det har en rad världsartister som Madonna (Ray of Light), Lady Gaga (Paparazzi och Telephone), Britney Spears (Hold It Against Me) och Metallica (Whiskey in the Jar) anlitat honom. 2002 debuterade han som långfilmsregissör med Spun och sedan dess har han hunnit göra Horseman (2009), Small Apartments (2012) och Lords of Chaos (2018). Johan Renck gick även han vidare till att göra musikvideos för bland andra Madonna (Hung up), Beyoncé (Me, Myself and I) och David Bowies sista musikvideo Lazarus. Även han har gjort långfilm. 2008 kom Downloading Nancy och sedan några år tillbaka har han regisserat flera framgångsrika tv- serier som Breaking Bad, Vikings och Bloodline.

Text: Wanda Bendjelloul, filmkritiker och författare, 2018

Lästips:
• Ekman, Klas, ”Med smak för skräck”, Cinema nr 4 2010
• Florin, Bo och Nico de Klerk, Patrick Vonderau (red.), Films That Sell: Moving Pictures and Advertising (London: BFI Palgrave, 2016)
• Höglund, Christina, ”Jonas Åkerlund: videokonstnär med rätt att provocera”, Film & TV nr 3, 1999

    Vet du något mer om denna film?

    Skicka gärna informationen till oss, så kontaktar vi dig om vi har några ytterligare frågor. Tack på förhand!