Djävulens instrument (1965)

En novellfilm om en ung jazzbasists förälskelse i en flicka som han träffar under en gymnasistbal och de följder detta får genom hans oförmåga att hålla samman dröm och verklighet.
Kategori: Fiktionsfilm
Längd: 15 minuter
Medverkande: Ewa Aulin, Kurt Lindgren
Regi: Gunnar Fischer
Manus: Gunnar Fischer
Foto: Peter Wester
Musik: Kurt Lindgren
Speaker: Allan Edwall
Produktionsland: Sverige
Produktionsbolag: AB Svensk Filmindustri
Rättigheter: SVT
Utgångsmaterial: 35 mm, normalbild (1,37:1), optisk mono, svartvit
Arkiv: Kungliga biblioteket

Läs mer om filmen i SMDB


Med tanke på att Gunnar Fischer står för manus och regi till Djävulens instrument blir man inte förvånad över att fotot är så bra. När Fischer började vid SF i Filmstaden 1935 var han tjugofem år gammal. Han hade då aldrig tagit ett foto och fick jobbet för ärligheten och inte för talangen.

Inskolad i yrket av mästerfotografen Julius Jaenzon var han redan rutinerad när han 1948 för första gången samarbetade med Ingmar Bergman i Hamnstad. Fischer kom sedan att stå för fotot till bland annat Bergmanklassiker som Det sjunde inseglet, Sommaren med Monika och Smultronstället.

Fischer jobbade inte bara som fotograf utan bidrog också som manusförfattare till Natt i hamn (1943) och regisserade ett fåtal kort- och novellfilmer, däribland Djävulens instrument.

Filmens berättarröst tillhör Allan Edwall. Hans omisskännliga röst passar utmärkt till denna bittersöta historia om musik, kärlek, förhoppningar och ungdomlig vanmakt.