För att se filmer på Filmarkivet.se behöver du en webbläsare som stöder HTML5/MP4 eller Flash/javascript.

Vår stad (1946)

Valfilm för Högern i Malmö. Landsbygd, hamnen, industrier, brandkår, bostäder, barn-och äldreomsorg. Riksdagsman Erik Hagberg med flera på Malmöhögerns lista presenteras.

Med utgångspunkt i det runt Malmö kringliggande jordbrukslandskapet uppvisas ett flertal av stadens miljöer samtidigt som speakern klargör för Högerpartiets program inför det stundande stadsfullmäktigevalet. Bilderna överensstämmer sällan med det sagda, utan istället får filmen en karaktär av ett kollage föreställande både klassiska vykortsvyer och stadens dagliga liv. Medan berättaren redogör för innehållet i högerns politik - vilken i filmen beskrivs som en "positiv kommunalpolitik buren av ansvarskänsla och idealitet" - visas till exempel delar av Malmö hamn, Pildammsparken med Margaretapaviljongen, Sankt Petri kyrka, landshövdingeresidenset, rådhuset och Malmöhus slott. Besök görs även på Skånemässan och en av Malmö FF:s matcher på Malmö idrottsplats. Efter ett längre framförande av förstanamnet på Malmöhögerns lista, riksdagsmannen Erik Hagberg, avslutas filmen med att samtliga övriga kandidater presenteras i bild.

Vid valet 1946 fick Högerpartiet 16 mandat av 54 i stadsfullmäktige, vilket var ett mandat mer än i föregående val. Största parti blev Socialdemokraterna med 29 mandat.

Tema Valfilmer

Många har kallat filmen för 1900-talets konstform. Tidigt förstod man att utnyttja mediet för sina politiska syften, inte minst under tiden för andra världskriget. Det var inte bara det tyska nazistpartiet som gjorde propagandafilmer, utan även USA och Sovjet. Lenin skall bland annat ha sagt: ”Av alla konstformer är filmen för oss den viktigaste”. Många av de mest kända regissörerna i Hollywood, som John Ford, John Huston och Frank Capra, gjorde under krigsåren verk vars syfte var att rättfärdiga USA:s inblandning i kriget och stärka den nationella självkänslan. Under perioden 1928 -1962 producerades ca 150 valfilmer i Sverige, varav drygt 80 av dem kan ses på Filmarkivet.se. De flesta partier använde valfilmer men särskilt Socialdemokraternas står ut eftersom de under många decennier var det statsbärande partiet. Pressen ansågs vara det viktigaste mediet i Sverige fram till televisonens inträde även om filmen blev alltmer populär för att utbilda och påverka folket. Bland guldkornen räknas Socialdemokraternas film Skattefria Andersson där huvudpersonen spelas av Stig Järrel, en väldigt populär skådespelare vid den tiden. I filmen är Andersson trött på att betala mycket skatt, eftersom det enligt honom inte blir något över till annat. I en mardröm erfar han hur samhället skulle se ut om han slapp att betala skatt. En annan av den tidens mest kända skådespelare, Carl-Gustaf Lindstedt, gjorde en valfilm för Högerpartiet (sedermera Moderaterna). Av de andra riksdagspartierna märks även Bondeförbundet (senare Centern) som ofta lyfte fram vikten av den svenska landsbygden i sina filmer. Kännetecknande för många av filmerna på webbplatsen är att de består av kända politiker som talar direkt till publiken, som Per Albin Hanssons uppmaning till deltagande i 1944 års val och Thorbjörn Fälldins förklaringar i Fritt fram för Centern 3 (1966). Ett annat utmärkande drag är att det i flera filmer förs samtal mellan familjemedlemmar där någon till slut övertygar de andra om ett visst partis förträfflighet framför andra partier. Ett exempel på en sådan valfilm är Folkpartiets Vårt bygge – på hem och samhälle (1936). Text: Arash Kermanshahani, redaktör, Filmarkivet.se (2018) Lästips:

  • Björk, Gunnela, Olof Palme och medierna (Umeå: Boréa, 2006)
  • Jönsson, Mats, ”’Den kungliga skölden’ – Per Albin Hansson, Gustaf V och medierna 1940”, Mats Jönsson och Pelle Snickars, Medier & Politik: Om arbetarrörelsens mediestrategier under 1900-talet (Stockholm: SLBA, 2007)
  • Jönsson, Mats, ”Politisk varumärkning”, Visuell fostran: Film- och bildverksamheten i Sverige under andra världskriget (Lund: Sekel Bokförlag, 2011)
  • Vesterlund, Per, ”Den svenska modellen – arbetarrörelsen, staten och filmen”, Medier & Politik: Om arbetarrörelsens mediestrategier under 1900-talet (Stockholm: SLBA, 2007)

Vet du något mer om denna film?

Skicka gärna informationen till oss, så kontaktar vi dig om vi har några ytterligare frågor. Tack på förhand!