För att se filmer på Filmarkivet.se behöver du en webbläsare som stöder HTML5/MP4 eller Flash/javascript.

Svenska Motorklubben (1928)

När damerna tävlar i bilsport måste handväskan vara med och rosenblad strös längs tävlingsbanan. Åtminstone verkar det ha varit fallet år 1928, då motorintresserade kvinnor deltog i Svenska Motorklubbens etapplopp. Denna stumfilm visas med ny musik av Matti Bye.

Den 22 juli 1894 iscensattes världens första biltävling. 69 bilar tävlade på sträckan mellan Paris och Rouen, och vinnaren var greven av Dion, Jules-Albert i sin ångbil. Snittfarten låg på 19 kilometer i timmen.

1928 hade rallytävlingar blivit vanligare, men fortfarande kördes tävlingar många gånger med vardagsbilar, om än med kraftfulla motorer, snarare än med specialbyggda tävlingsbilar. Damrallytävlingen som Svenska Motorklubben anordnat tillsammans med Bonniers Veckotidningar var uppenbarligen ett uppskattat arrangemang, och de kvinnliga förarna väckte uppmärksamhet i såväl Nyköping som Norrköping, i Linköping och Örebro. Kvinnliga rallyförare hörde inte till vardagen, men det var vid samma tid som motorkvinnan Mildred Bruce blev kändis i rallysportkretsar. Fru Bruce, gift med baronen Victor Austin Bruce som vann Monte Carlo-rallyt 1926, sägs vara den första kvinna att få fortköringsböter. 1927 vann hon damklassen i Monte Carlo och 1929 satte hon rekord i uthållningsköring. Med sin Bentley körde hon ett 24 timmar långt solorace på Montlhéry-banan i Paris där snittfarten låg på 142 kilometer i timmen. Rekordet står sig än idag.

För damerna i SMK-tävlingen 1928 verkar det gå lugnare till. Handväskan är med, man stannar artigt vid tågrälsövergången och det finns tid för avslappnade matpauser.

Vet du något mer om denna film?

Skicka gärna informationen till oss, så kontaktar vi dig om vi har några ytterligare frågor. Tack på förhand!