Reklamfilm med Janne ”Loffe” Carlsson och Gösta Wällivaara beställd av Systembolaget för att uppmana människor till att inte dricka så ofta, så mycket, så starkt.
Spola kröken, eller Spola kröken: man dricker litet mindre och mår mycket bättre, var en kampanj i Sverige som startade 1971 och syftade till att minska alkoholförtäringen, genom att få människor att dricka mer måttligt och få en sundare syn på alkohol. Både idrottsrörelsen, musikbranschen och Sveriges försvar deltog i kampanjen, som pågick fram till 1988.
Kampanjen var från början mest omskriven då Svenska Ishockeyförbundet vägrade låta AIK:s ishockeylag spela med reklam för kampanjen på spelartröjorna, i en tid då reklaminslagen ännu var starkt begränsade inom sporten i Sverige [1].
Reklam för kampanjen syntes vid decenniumskiftet åren kring 1979-1980 bland annat på matchtröjorna hos Sveriges herrlandslag i bandy, som vann världsmästerskapet 1981 i Chabarovsk i det dåvarande Sovjetunionen [2].
1980 syntes kampanjen även på Systembolagets plastkassar.
Texten är hämtad från svenska Wikipedia