För att se filmer på Filmarkivet.se behöver du en webbläsare som stöder HTML5/MP4 eller Flash/javascript.

Sanningen om nya Anna Susanna (1967)

En vacker kvinna löper amok i storstaden. En kortfilm av filmregissören, författaren och filmkritikern Stig Björkman med en glittrande Evabritt Strandberg i huvudrollen.

  • Längd 20 minuter
  • Medverkande Evabritt Strandberg, Sven Wollter
  • Regi Stig Björkman
  • Manus Stig Björkman
  • Foto Roland Lundin
  • Rättigheter Svenska Filminstitutet
  • Produktionsbolag Svenska Filminstitutet/Filmskolan
  • Produktionsland Sverige
  • Utgångsmaterial 16 mm, normalbild (1,37:1), optisk mono, färg
  • Arkiv Svenska Filminstitutet
  • Läs mer om filmen i Svensk Filmdatabas

På 1960-talet kom den legendariska Nya vågen till filmen. Det innebar bland annat en rad filmer från både Europa och USA med starka huvudroller för kvinnor. Från New York kom John Cassavetes djuplodande kvinnoporträtt i filmer som Skuggor på Manhattan (1960) och i Frankrike gjorde Jean-Luc Godard den stilbildande Till sista andetaget (1959) med Jean Seberg i huvudrollen.

Här i Sverige var filmkritikern Stig Björkman en av dem som tog djupt intryck av Den nya vågen. Han var vid denna tid redaktör för filmtidskiften Chaplin, som hade startat 1958 och kärleksfullt bevakade allt det nya och spännande som hände inom den samtida filmen. Samtidigt började Stig Björkman göra egna filmer och Sanningen om nya Anna Susanna är en av de kortfilmer han gjorde före långfilmsdebuten 1968.

Med långfilmsdebuten Jag älskar, du älskar fick Björkman beröm för sin vardagsskildring och för samspelet mellan skådespelare och filmteam - filmen lanserades som ett kollektivarbete. I en av huvudrollerna syntes Evabritt Strandberg som ett par år tidigare hade filmdebuterat i Bo Widerbergs Kärlek 1965. Samma år gjorde hon alltså denna kortfilm med Stig Björkman som även hade planer på att göra en långfilm med henne. Men tyvärr blev den filmen aldrig av. Evabritt Strandberg gick vidare till flera stora roller inom film och tv och blev även en mycket omtyckt sångerska, bland annat för sina tolkningar av Jacques Brel. Och Stig Björkman blev en av svensk films mest mångsidiga och kreativa filmkritiker, filmregissörer och filmförfattare.

Men här är det Evabritt Strandberg som står i centrum. Det är ett porträtt av en kvinna av det slag som vi ser ganska sällan i svensk film. Hon är vild och kanske galen, och hon är klädd i det allra senaste dammodet från Mahjong och NK:s dammode. En berättarröst ställer frågor om den mystiska Anna Susanna, som förbereder en middag för två (titta efter Sven Wollter i en biroll) och har något mystiskt i kikaren. Allt medan Stockholm för ett ögonblick ser ut som Truffauts, Godards, Polanskis och Cassavetes stad.

Vet du något mer om denna film?

Skicka gärna informationen till oss, så kontaktar vi dig om vi har några ytterligare frågor. Tack på förhand!