För att se filmer på Filmarkivet.se behöver du en webbläsare som stöder HTML5/MP4 eller Flash/javascript.

Med jordens nordligaste järnväg – en färd Narvik – Riksgränsen (1911)

Exteriöra bilder, tagna från tåget under färd mellan Narvik och Riksgränsen. Denna stumfilm visas med ny musik av Matti Bye.

1903 invigdes Ofotenbanan, den del av Malmbanan som trafikerade Riksgränsen och norska Narvik. Då, och under sex år framöver var också Ofotenbanan världens nordligaste järnväg, men faktum är att titeln redan 1909 erövrades av järnvägen mellan norska Kirkenes och Bjørnevatn. Icke desto mindre var Ofotenbanan ett mästerligt stycke av tidens ingenjörskonst. De dryga 40 kilometrarna klättrar upp genom ett naturskönt fjällandskap, och 1911 års resenärer kunde också njuta av utsikten ifrån den omkring 180 meter långa Norddalsbron. Bron hade byggts på rekordkort tid under bara fyra månader strax före Ofotenbanans invigning och var en central punkt i järnvägens strategiska situation. Det var militären i dåvarande unionsriket Sverige-Norge som krävt en bro på sträckningen, som kunde sprängas i händelse av fientliga anfall.

1940 uppstod situationen som militären förutspått, då Nazityskland anföll Norge. Mycket riktigt apterades sprängämnen till Norddalsbron, men laddningen var för liten, varför bron stod kvar. Efter bara tio dagars reparationer kunde tyskarna åter ta bron i bruk och återta den för dem strategiskt viktiga järnmalmstransporten från Kiruna till Narvik.

1988 stängdes Norddalsbron för järnvägstrafik, och idag leds istället tågen genom tunnlar och kortare broar. Världens nordligaste järnväg är Ofotenbanan inte heller idag, även om tåglinjen till Kirkenes lagts ned. Ryska linjer till bland annat Murmansk och Norilsk tävlar nu om tätpositionen.

Vet du något mer om denna film?

Skicka gärna informationen till oss, så kontaktar vi dig om vi har några ytterligare frågor. Tack på förhand!