För att se filmer på Filmarkivet.se behöver du en webbläsare som stöder HTML5/MP4 eller Flash/javascript.

Husmors filmer våren 1975 (1975)

Värdinna - Lill-Babs Svensson. Börja dagen bättre - morgongymnastik, frukosttips, kostcirkeln. Frank Hollingworth och Gun Hägglund med flera - Vasa knäckebröd. Apelsinjuice, Godmorgonvälling och marmelad från Findus. Nescafé. Blåbands blodplättar. Fjällbrynt messmör. Mjukost. Bregott. Kronolja. Reimersholms dressing. Reklam för tidningen Hon & Han. Udda & Jämt - kläder från Lapidus. Pecka Langers frågelåda - Andy rengöringsmedel. Snabbmat från Felix. Blomin växtnäring. Felix tomatketchup. Forte ugn - ugnsrengöring. Forte WC-ren. Magnus Härenstam gör reklam för Poule au pot buljongtärningar och pulver. Reklam för Allduk med Rolv Wesenlund. Reklam för Idé-huset 1975 från tidningen Vi i villa. Lill-Babs sjunger Motionera mera i gymnastiksal. Oil of Ulay hudkräm. Roffe Bengtsson gör reklam för badrum, diskbänkar och andra produkter från Gustavsberg. Reklam för varor från Comfortbutiker - bland annat Huskvarna. Eva Rydberg gör reklam för Kron Kvick-kyckling. Besök i Huskvarna tvättlaboratorium - tvättmaskiner, Via tvättmedel, Comfort sköljmedel. Lill-Babs sjunger låt om frukt. Staffan Hallerstam med flera gör reklam för Kron Kvick-kyckling, Bosco stekpåse, produkter från Scan och torsk från Frionor.

  • Kategori Reklamfilm
  • Tema Husmors filmer
  • Längd 55 minuter
  • Medverkande Barbro "Lill-Babs" Svensson, Gun Hägglund, Frank Hollingworth, Puck Jansson, Rolv Wesenlund, Rolf Bengtsson, Eva Rydberg, Dennis Dahlsten, Pekka Langer
  • Regi H. Dahlberg,Rune Hagberg,T-E Flyckt,Tom Younger
  • Foto Bertil Palmgren
  • Produktionsbolag Husmors Filmer AB
  • Produktionsland Sverige
  • Utgångsmaterial Beta SP (PAL), normalbild (1:1,37), optisk mono, färg
  • Arkiv Svenska Filminstitutet
  • Läs mer om filmen i Svensk Filmdatabas

Tema Husmors filmer

På femtiotalet började man i Sverige skörda resultaten av den politik som hade stakats ut av de "sociala ingenjörerna" och samhället präglades av optimism. De tre honnörsord som för samhällsplanerarnas program förtätades i hette tillväxt, full sysselsättning och prisstabilitet. Man skulle kunna säga att det fanns - både i samhället och hos enskilda individer - en strävan efter bättre förhållanden på många olika plan. Detta fick sitt uttryck i önskan att ersätta det som ansågs förlegat med det moderna, en process som inletts under trettiotalet men avbrutits av umbäranden som orsakades av det andra världskriget.

Den "målinriktadhet" som nu präglade det nya samhället sträckte sig ända in i hemmen, och ett intressant dokument för den här tiden är Husmors filmer. Dessa filmer, som ser ut att inte bara marknadsföra produkter för hemmet utan även den nya tidens ideologi, producerades av ett bolag med samma namn från år 1952 till 1976. Bolaget samarbetade med Kooperativa Förbundet, Statens Institut för Folkhälsan, Hemmets Forskningsinstitut och många andra mer eller mindre officiella instanser som hade att göra med hus, hem och familjeliv. Filmerna visades på dagtid gratis i biograferna på ett par hundra olika tätorter runt om i landet. De var synnerligen populära och sågs årligen av mellan 300 och 500 000 åskådare. Många människor berättar om hur de själva eller med sina mammor slank in i bion under en shoppingtur och informerade sig om senaste nytt inom hemdesign eller matlagning. Husmors filmer hade ett starkt demagogiskt tilltal och riktade sig främst till kvinnan i hennes egenskap av den person som stod för familjens mesta inköp.

Varje program bestod av ett antal kortare avsnitt som i huvudsak rörde sig inom fyra områden: 1) hemmets faktorer som till exempel matkultur, inredning, byggande och bohag, 2) aktiviteter i hemmet som kunde innebära information om olika tekniker för städning och matlagning, eller familjesamvaron och fritidssysslor. Ännu ett tema fokuserade på 3) familjemedlemmarna: kläder, hälsa och utseende men också deras inbördes relationer, eller familjens gäster och umgängesregler. Ett överordnat tema för alla dessa tre var 4) den ideologi som var tämligen enhetlig och signalerade att meningen i och med ett hem är att skapa och upprätthålla "de tre t-na": trevnad, trygghet och tillväxt.

Tytti Soila

Vet du något mer om denna film?

Skicka gärna informationen till oss, så kontaktar vi dig om vi har några ytterligare frågor. Tack på förhand!