För att se filmer på Filmarkivet.se behöver du en webbläsare som stöder HTML5/MP4 eller Flash/javascript.

Husmors filmer våren 1966 (1966)

Vårens nya skor presenteras tillsammans med nya svenska kläder. Skovård med skoputsmedlet Padawax. Vårstädning med Ajax rengöringsmedel. Glamoren textilschampo. Kronjäst. Tore Wretman i Operakällarens provkök. Lagar sallader och rätter baserade på grönsaker. Dags att koppla av - film med reklam för tidningen Hemmets journal. Härligt fräsch - Helena & Hector hygienprodukter från Konsum, Domus, Kvickly och PUB. Reklam för Tind tandkräm från Helena & Hector. Fisk i folie med Tore Wretman. Så vitt i maskin - reklam för tvättmedlet Radion 70 och Comfort sköljmedel. Det rör sig om Terylene - reklam för kläder med polyesterfibrer. Junex och Petri terylenekläder. Tore Wretman lagar stekt fläsk med löksås. Reklam för tidningen Hon & Han. Reklam för resebyrån Nyman & Schultz, Vingresor, Philips transistor Nicolette.

  • Kategori Reklamfilm
  • Tema Husmors filmer
  • Längd 62 minuter
  • Medverkande Tore Wretman, Aili Pekonen, Harald Pettersson, Margareta Bergström, Britta Hägglund, Aili Pekonen, Gun Hägglund, Gun Olhagen, Lars Lind, Arne Weise, Bo Berndtsson, Sture Ström, Sven Holmgren, Ing-Margret Lackne
  • Regi Ove Kant,Rune Hagberg,Tom Younger
  • Producent Bengt Davidson
  • Produktionsbolag Husmors Filmer AB
  • Produktionsland Sverige
  • Utgångsmaterial Beta SP (PAL), normalbild (1:1,37), optisk mono, färg
  • Arkiv Svenska Filminstitutet
  • Läs mer om filmen i Svensk Filmdatabas

Tema Husmors filmer

På femtiotalet började man i Sverige skörda resultaten av den politik som hade stakats ut av de "sociala ingenjörerna" och samhället präglades av optimism. De tre honnörsord som för samhällsplanerarnas program förtätades i hette tillväxt, full sysselsättning och prisstabilitet. Man skulle kunna säga att det fanns - både i samhället och hos enskilda individer - en strävan efter bättre förhållanden på många olika plan. Detta fick sitt uttryck i önskan att ersätta det som ansågs förlegat med det moderna, en process som inletts under trettiotalet men avbrutits av umbäranden som orsakades av det andra världskriget.

Den "målinriktadhet" som nu präglade det nya samhället sträckte sig ända in i hemmen, och ett intressant dokument för den här tiden är Husmors filmer. Dessa filmer, som ser ut att inte bara marknadsföra produkter för hemmet utan även den nya tidens ideologi, producerades av ett bolag med samma namn från år 1952 till 1976. Bolaget samarbetade med Kooperativa Förbundet, Statens Institut för Folkhälsan, Hemmets Forskningsinstitut och många andra mer eller mindre officiella instanser som hade att göra med hus, hem och familjeliv. Filmerna visades på dagtid gratis i biograferna på ett par hundra olika tätorter runt om i landet. De var synnerligen populära och sågs årligen av mellan 300 och 500 000 åskådare. Många människor berättar om hur de själva eller med sina mammor slank in i bion under en shoppingtur och informerade sig om senaste nytt inom hemdesign eller matlagning. Husmors filmer hade ett starkt demagogiskt tilltal och riktade sig främst till kvinnan i hennes egenskap av den person som stod för familjens mesta inköp.

Varje program bestod av ett antal kortare avsnitt som i huvudsak rörde sig inom fyra områden: 1) hemmets faktorer som till exempel matkultur, inredning, byggande och bohag, 2) aktiviteter i hemmet som kunde innebära information om olika tekniker för städning och matlagning, eller familjesamvaron och fritidssysslor. Ännu ett tema fokuserade på 3) familjemedlemmarna: kläder, hälsa och utseende men också deras inbördes relationer, eller familjens gäster och umgängesregler. Ett överordnat tema för alla dessa tre var 4) den ideologi som var tämligen enhetlig och signalerade att meningen i och med ett hem är att skapa och upprätthålla "de tre t-na": trevnad, trygghet och tillväxt.

Tytti Soila

Vet du något mer om denna film?

Skicka gärna informationen till oss, så kontaktar vi dig om vi har några ytterligare frågor. Tack på förhand!