För att se filmer på Filmarkivet.se behöver du en webbläsare som stöder HTML5/MP4 eller Flash/javascript.

Ett besök hos Selma Lagerlöf (1926)

Ett besök på Mårbacka. Selma Lagerlöf sitter i salongen och studerar fotografier av den av Victor Sjöström iscensatta filmen Kejsarn av Portugallien (The Tower of Lies, USA, 1925). Beger sig sedan till Sunne för att se filmen på bio. Denna stumfilm visas med ny musik av Matti Bye.

Regissören Victor Sjöström gjorde under sin tid i Sverige inte mindre än fem filmer efter Selma Lagerlöfs berättelser, den första var Tösen från Stormyrtorpet (1917) och den sista var Körkarlen (1921). 1923 lämnade Sjöström Sverige för en karriär i Hollywood, där han under åren fram till 1930 gjorde nio filmer, varav Tower of Lies / Kejsarn av Portugallien (1926) också bygger på en förlaga av Lagerlöf. I kortfilmen Ett besök hos Selma Lagerlöf är det just Tower of Lies som Lagerlöf åker för att se på den lokala biografen i Sunne. I slutet av filmen ser vi henne studera Sjöströms verk på nära håll, då hon håller upp filmremsan mot fönstret. Det går nästan att urskilja vad bilderna på remsan föreställer, vilket i sammanhanget är extra spännande, då Tower of Lies hör till de filmer från stumfilmstiden som har gått förlorade och som inte finns bevarad idag.

Kortfilmen Ett besök hos Selma Lagerlöf är regisserad av Raoul Le Mat, född i USA men tidvis verksam i Sverige, där han bl a ägde Picadilly-biografen vid Birger Jarlsgatan i Stockholm och också innehade ett produktions- och distributionsbolag knutet till amerikanska Metro-Goldwyn-Meyer. Le Mat var också en av pionjärerna inom svensk ishockey; han dömde flera SM-finaler under 1920-talet och filmaktiebolaget Le Mat-Metro-Goldwyn skänkte 1926 en vandringspokal att tillfalla SM-segraren i ishockey.

Ett besök hos Selma Lagerlöf restaurerades av Filmarkivet vid Svenska Filminstitutet 1992, då ett 35 mm duplikatnegativ i färg framställdes från en bevarad, färgtintad 35 mm nitratkopia. Från duplikatnegativet togs år 2004 en ny 35 mm visningskopia fram, som utgjort utgångsmaterial för denna överföring.

Tema Queer

När Rosa Grünberg, iförd frack, bjuder upp Emma Meissner till dans i filmen Skilda tiders danser från 1909 anade nog ingen av dem att de skapade historia. Detta kan nämligen vara det allra första exemplet på svensk queerfilm. Värt att notera är att deras samkönade dans har släktskap med Dickson Experimental Short Film från 1895 där två män ses dansa med varandra ackompanjerade av en tredje man som spelar violin. Några år efter Skilda tiders danser, 1916, har Mauritz Stillers Vingarne premiär som av flera forskare anses vara den allra första långa queerfilmen – i hela världen. Reaktionerna från Vingarnes premiär var blandad och temat, en äldre manlig konstnär som blir kär i ynglingen som sitter modell för statyn Vingarne, ansågs för vågat. Detta trots att konstnärer som Carl Wilhelmson och Nils Dardel, generationsbarn med Stiller, vågade sig på homoerotiska teman i sina målningar.

Även kvinnorevolutionen i vårt land i början av 1920-talet avspeglades i filmerna under denna period. Kvinnokollektiv utan män i bild syns bland annat i Luffar-Petter (1922), Norrtullsligan (1923) och Flickan i fack (1926). Den som är utrustad med en queer blick kan se att det inryms mer än vänskap i vissa sekvenser i dessa filmer. Crossdressing, det vill säga kvinnor som bär manskläder och vice versa, är något som är tämligen frekvent i den svenska långfilmen under 20-, 30- och 40-talet. På Filmarkivet.se finns reklamfilmen Hylins Rakin (1940) .där en av 1900-talets skickligaste damimitatörer, Lasse Krantz, gör reklam för rakkrämen Rakin som gör det lättare för honom att imitera Greta Garbo. Både Hasse Ekman och Ingmar Bergman intresserar sig för homo- och bisexualitet i tidiga filmer som Ekmans Flicka och hyacinter (1950) och Bergmans Törst (1949). Efter dem kom regissörer som Arne Ragneborn, Mai Zetterling, Vilgot Sjöman som i bihandlingar vågade visa upp queera karaktärer.

Det skulle dock dröja ända till slutet av 70-talet innan det gjordes filmer där homosexualiteten tilläts ha en dominerande betydelse för handlingen. Eva och Maria (1983) och Bögjävlar (1977), som ni hittar på Filmarkivet.se, är båda av novellfilmslängd, spelades in samtidigt och sammanföll med att Socialstyrelsen 1979 avskaffade sjukdomsstämpeln för homosexuella och båda finns att se på Filmarkivet.se. Det är anmärkningsvärt att det, till skillnad från så många andra länder i västvärlden, har tagit så lång tid för queera spelfilmer att få fotfäste i Sverige. Det var först på 90-talet som ”komma ut -filmer” som Pensionat Oskar (1995), När alla vet (1995) och Fucking Åmål (1999) kom och banade väg för filmer som Patrik 1,5 (2008), Kyss mig (2011) och Nånting måste gå sönder (2014). Dock är förekomsten av queerskildringar i svensk lång spelfilm i dag fortfarande sparsam.

Under rubriken Queer hittar du kortfilmer som alla är HBTQ-relaterade. Flera av kortfilmerna har rönt stor uppmärksamhet på framför allt Berlins filmfestival och vunnit Teddy Awards. Många av kortfilmerna har visats på mängder av LGBT-festivaler runt om i världen. Queer-temat fylls på kontinuerligt.

Text: Jan Göransson, redaktionen, Svenska Filminstitutet (2018)

Lästip:
• Ryberg, Ingrid, ”Between positive representation and camp performance: Three films from the Swedish lesbian and gay liberation movement”, Journal of Scandinavian Cinema, Vol 5, No 2, 2015 • Linder, Anna och Annika Ruth Persson (red.), Queera rörliga bilder / Queer moving images (Göteborg: ArtMonitor, 2017) • Schoonover, Karl och Rosalind Galt, Queer cinema in the world (Durham: Duke University Press, 2016) • Wallenberg, Louise,”Stilleristic women: gender as masque and ambivalence in the work of Mauritz Stiller”, Aura: filmvetenskaplig tidskrift nr 4, 2000. • Wallenberg, Louise, ”Straight heroes with queer inclinations: male film stars in the Swedish 1930s”, Sean Griffin (red.), Hetero: queering representations of straightness (Albany, NY: State University of New York Press, 2009)

Vet du något mer om denna film?

Skicka gärna informationen till oss, så kontaktar vi dig om vi har några ytterligare frågor. Tack på förhand!