Kanot – vad är det / en film av Hans Seiden

Visar Svenska kanotförbundets verksamhet.

Bilder från invigningen av Arendalsvarvet 24, 25 och 26 maj 1963. Filmen tillhör Varvshistoriska Föreningen i Göteborg.

Filmen producerades på beställning av Stadskansliets informationsavdelning i Göteborg och riktade sig i första hand till skolklasser och turistföreningar, men även i viss mån till privata företag. Att filmen producerades i både svensk och engelsk version tyder på att det även fanns förhoppning om att kunna distribuera den internationellt.

Lorensberg förr och nu. Fältrittklubbens prishoppningar. Ryttare i kuperad terräng.

Hotell Eggers vid Drottningtorget. Spårvagnstrafik. Panorering av Stora salutorget med mycket folk, vallgraven i förgrunden. Vasastaden sedd från luften. Panorering av hamnen. Gatubilder. Park med fontän. Hus med kolonner. Brunnsparken. Göteborg högskola. Gatukorsning. Spelande fontän. Slottsskogens parkanläggningar, dammar, svanar och änder. Subjektiv kamera genom Slottsskogen. Annedalskyrkan (?). Trädgårdsföreningens restaurang. Hamnen, flera bilder. Stora Hamnkanalen med Kristine kyrka i fonden. Kungsportsplatsen. Trottoar framför Cosmoramabiografen. Promenerande herre på gata. Herre och dam tittar i skyltfönster. Drottningtorget med Posten. Spårvagnar. Tullhus. Bred gata, bostadsområde. Utställningsområdet med minareterna. Subjektiv kamera med linbana från utställningsområdet. Svenska Tobaksmonopolets skyltfönster.

Hamnarbetarkontoret kl 6. Stuvarna lämnar i vänthallen sina brickor när de får jobb. Bogserbåten ”Otto” backar ut, går till frihamnen med arbetare. Lyftkranar i gång. Styckegods, fat m m lossas. Sojabönor, oljefat, indiska buffelhudar. Luftbasen dirigerar från lastluckans rand. Flintvassens kanal. Skuta lossar gatsten. En annan byggsten. Lilla Bommens hamn. Göta kanalångare lastar. Sanngårdshamnen. Kol lossas. Masthuggsberget. Två jobbare i väntan. Olika båtar i hamnen. Massabalar lastas. Träpiren vid Skeppsbrokajen. Göteborgare går ombord för att åka till Brändö och Styrsö. Vita båtar backar ut. Helbild av träpiren. Pråm med stuvare kommer på eftermiddagen. Arbetarna stormar i land. Lön utbetalas. Flygbild av hamnen.

Filmen producerades på beställning av bolaget Gothenburg Region Promotion Office som grundats 1980 av Göteborgs kommun i samarbete med det privata näringslivet i staden. 1970-talets globala ekonomiska kriser hade haft enorm påverkan på Göteborgs ekonomi och filmen var ett sätt att marknadsföra vad man hoppas var en ny möjlig framtid för stadens hårt ansatta varvsindustrier: att producera oljeplattformar och annan storskalig utrustning för havsbaserad oljeutvinning. Men bara något år senare visade sig även detta vara återvändsgränd.

När kronprinsparet Gustav Adolf och Louise (som alltså senare blev Kung Gustaf VI Adolf och Drottning Louise) reste till USA och Hollywood så dokumenterades besöket av i den här dokumentären av MGM. Vi följer kungligheterna som hälsar på i filmstudios och går på middag med stora filmpersonligheter.

En annan svensk i Hollywood vid denna tid var Greta Garbo. I filmen har hon kronprinsen till bordet. Året innan hade hon och Maurtiz Stiller tillsammans bjudits in till Filmstudion av MGMs grundare Louis B. Mayer, som också syns i denna film. Stiller blev bara kvar i Los Angeles i ett par år, medan Garbo blev internationell stjärna.

År 1926 experimenterad filmbranschen med tvåfärgsfoto och i filmen finns sekvenser i den särpräglade blåröda färgskalan. Exakt vilken tvåfärg det rör sig om kan vi inte avgöra, men vid tidpunkten var Technicolors tvåfärg populär och samma år som kronprinsparet besökte Hollywood så hade långfilmen Sjörövaren av Albert Parker premiär, en film helt i Technicolors tvåfärg.

I slutet av filmen om kronprinsparet i Hollywood så introduceras kronprinsen för en grupp som till synes är från ett amerikanskt ursprungsfolk (vi vet inte om de är det, eller skådespelare i kostym).

Kronprinsen provar en huvudbonad med fjädrar. Bilderna kan förstås i kontext med andra möten mellan det svenska kungahuset och amerikanska urfolk. Historikern Adam Hjortén har i skrivit om jubileumsfiranden av den forna svenska kolonin Nya Sverige sin avhandling ”Border-Crossing Commemorations: Entangled Histories of Swedish Settling in America”, där både Kungen och urinvånare från Lenape-folket deltagit, senast 2013. Precis som i filmen från 1926 är man fortfarande mån om att framför kameran framställa mötet mellan koloniserande makt och urfolk som fredligt och oproblematiskt, utan rum för att minnas det våldsamma och djupt hierarkiska i vår koloniala historia.

Läs mer: Hjortén, Adam, Därför ska Sverige sluta fira sin koloniala historia, Dagens Nyheter, 2013-05-15

Visar bilder från Vestlandet i Norge.

Kvällsbild av Stockholms stadshus, i fonden en gatlykta, som tänds. Flera kvällsbilder från Stockholm. SF-biografers ljusskyltar. Kungsgatan. Biljettbeställning i SF:s lokaler i Centrumhuset. Flera rader av telefonbord, där unga flickor tar emot beställningar. Kö framför biljettlucka i biograffoajé, telefonbeställningen – växelbilder. Tablåer över biografer visar var biljetter finns. Beställningskort stämplas, samlas ihop. Växelbilder på folk, som ringer och flickorna, som svarar. Karin Swanström, Gösta Ekman, Tutta Rolf, Elof Ahrle. Biografskyltar, telefonflickorna – trickfilmat. Orkester spelar på Göta Lejon. En buss fylld av barn, stannar utanför Göta Lejon. Polis ordnar matinékön på trottoaren. OBS! Tyvärr faller ljudet bort ibland under filmen.